Hit sender de rikeste sine gamle Land Rovere med fly
Hva gjør man når en sjelden Ferrari eller E-Type ikke er nok? Du sender den gamle Land Roveren din med fly til Skottland, så fikser «Graham» resten.
Er du rik og kresen nok, holder ikke det som ruller av luksusbilmerkenes produksjonslinjer mål. På samme måte som det finnes skreddersydde dresser, finnes en hel skog av håndverkere som forgyller, modifiserer og oppgraderer favorittleketøyene for de aller rikeste.
Er leketøyet en firkantet, engelsk klassiker, er «Graham» og Outland Vehicles mannen du skal ringe.
« Et krav er at jeg liker jobben jeg skal gjøre, for jeg tar bare jobber jeg har lyst til. Mange av dem er ikke vant med å få nei, og blir sjokkert når jeg ikke tar oppdragene. »Graham
Kall det en engelsk herregårdsvariant av MTV-programmet Pimp My Ride, bare uten neonlys, basskasser og folk som biter seg i neven når de oppdager at de har fått en 50 tommers TV – eller hvorfor ikke en hel peis – stappet inn i baksetet.
Defendere og én og annen Range Rover blir utsmykket med sjeldne afrikanske tresorter, skreddersydd lærinteriør og noen hundre flere hester for dem som ønsker Corvette-motor. Grep som forvandler bilverdenens ikonostase på gamle penger til flunkende nye luksusbiler.
Anonym kunstner
«Graham» presenterer seg kun ved fornavn. Han ønsker hverken å oppgi sitt fulle navn eller hvor han bor fordi han bygger bilene i verkstedet hjemme på gården utenfor Edinburgh i Skottland.
Han forteller at han startet karrieren som prosjektleder i byggebransjen, men sa for noen år siden opp jobben ettersom hobbyen betalte nok til å leve godt av den.
– Folk ringer som regel og sier hva de vil med bilen og hvordan livene deres er, og så tar vi det derfra, sier skotten på telefon.
Jobbene får han gjennom jungeltelegrafen, sosiale medier eller hans spartanske nettside. Kundene ringer inn fra hele verden.
Sjeiker i Midtøsten, amerikansk finanselite og Sothebys-sjefen i Sør-Frankrike, Alexander Kraft, er blant de faste kundene.
Bilene sendes med skip eller fly til Grahams gård, hvor de oppgraderes etter deres egne og Grahams ønsker, for så å sendes tilbake.
Mange av dem kommer igjen.
Besatt
– Et krav er at jeg liker jobben jeg skal gjøre, for jeg tar bare jobber jeg har lyst til. Mange av dem er ikke vant med å få nei, og blir sjokkert når jeg ikke tar oppdragene, sier han og fortsetter:
– Det får meg fortsatt til å le den dag i dag, for dette er mennesker du ikke skulle tro brydde seg om en gammel Defender, men som regelrett er besatt av dem.
Hvorfor, mener han er åpenbart. Den høflige og lavmælte skotten forklarer at han i likhet med sine kunder setter pris på kombinasjonen av kvalitet og funksjonalitet. Som en Rolex eller Barbour-jakke som bare blir bedre med årene, forutsatt at de vedlikeholdes.
Vel så mye handler det om å sette sitt eget preg på bilen.
Selv om få vil protestere på Defenderens firkantede linjer, er det færre som på død og liv ønsker å tviholde på bilens innvendige hardplast.
Det er her Graham kommer inn.
Dashbord og dørkledning i flettet, sandfarget skinn? Ikke noe problem. Dørken og stigbøyle lagt med teak, nye seter, chrommede dørhåndtak, tepper og utslagsluke for bikkja i myk cognac? Sure. Det er bare noen få av forepørslene folk ber om for å gjøre bilen til sin.
– Det krever en kjenner for å forstå hva det er de kjøper, hva slags materialer som brukes og hvor de kommer fra, sier Graham.
« Jeg får langt flere forespørsler enn jeg klarer å håndtere »Graham
Lite sjokkerende er det gjerne de samme som med jevne mellomrom frekventerer Londons skreddergate Saville Row.
– De vet å sette pris på arbeidet, og kommer ofte igjen når noe er slitt eller de ønsker å få gjort vedlikehold på bilen.
Graham er bare en telefon og en cargo-jet unna.
Kvalitetssjekk
Han vil imidlertid ikke ha på seg at han er en tusenkunstner. Det andre enn ham er bedre på, setter han bort. Men absolutt hver eneste lille detalj som er gjort skal kvalitetssjekkes før bilen returneres til eieren.
Så hva koster det å få luksusutgaven av en 1980-talls Defender? Rundt 100.000 pund.
Det er ifølge håndverkeren selv ganske rimelig.
– Skal du ha det gjort tilsvarende arbeidet hos en større garasje må du belage deg på å betale 150.000 pund. De skal betale for strøm, leie og lønne de ansatte. Her er det bare meg, sier han.
Men om du ved et innfall skulle ønske å kle den gamle vogna du har stående på hyttetunet i sobelpels, må du trekke i brekket.
– Jeg får langt flere forespørsler enn jeg klarer å håndtere, og må si nei til mange.
For øyeblikket har han 12 biler inne til oppgradering, som han påpeker at er mye. Det viktigste, ifølge Graham, er at han trives med det han gjør.
– Vi har et ganske bra liv. Vi bor i et gammelt hus, har hester og lever ikke en livsstil til ekstreme nivåer som mange av kundene. Men livsstilen er ekte, og det vi gjør er inspirert fra vårt eget liv, smak og stil, sier han.