Motebransjen kaster seg over appen med 1 milliard brukere
TikTok er på relativt kort tid blitt den mest populære plattformen på sosiale medier. Det vet motebransjen å tjene penger på.

Det er slettes ikke bare trendy vodka-pasta og matchmaking til ny-single Bill Gates som finnes på TikTok. Som en utfordrer til andre plattformer som Instagram og Facebook, brukes appen til å dele korte 15 sekunders videosnutter. Alt fra makeup-tutorials, hekleoppskrifter og dansemoves, til politiske meninger, aksjetips og dødsing fra klipper. Kun fantasien setter grenser. De råeste TikTok-brukerne kan tjene millioner på å eksponere seg selv via den kinesiske appen.
Siden lanseringen i 2016, har TikTok i dag fått rundt 689 millioner brukere verden over, hvorav 1,5 millioner er norske. I starten var det flest unge som ble bergtatt. I dag laster stadig flere voksne ned appen. Nå har fått vind i seilene også blant kommersielle aktører.
Merker som Nike og Vans, som appellerer til et yngre publikum, har vært blant de mest aktive moteaktørene på TikTok. Nå har også motehus som Burberry, Prada, Ralph Lauren og Dolce & Gabbana begynt å bruke penger på plattformen. Celine rekrutterte til og med den da 18 år gamle TikTok-influenceren Noen Eubanks som kampanjemodell i 2019. Han har ti millioner følgere på appen i dag.
Amar Faiz, som står bak det norske modellbyrået Idol Looks og ID-Studio la merke til TikTok allerede i 2018, og fikk umiddelbart troen på appen.
– Det var ikke mulig å kjede seg. Man trengte ikke å gå ut av en profil for å gå til den neste – alt var en sveip unna og en perfekt suksessoppskrift, sier Faiz, som tidlig begynte å oppfordre modellene og influencerne i stallen sin til å studere appen og laste den ned.
– I dag handler alt om video. Det startet nok med YouTube, men nå blir folk så fort lei. Alle er ute etter informasjon hele tiden, og swipe-kulturen er nok det som gjelder. Og da kommer TikTok best ut av alle appene som finnes, mener han.
689 millioner bruker
TikTok har i dag rukket å bli den mest nedlastede appen i verden med rundt to milliarder som har lastet den ned, og med rundt 689 millioner brukere som bruker den aktivt.
Variasjonen på innholdet er stort, med alt fra underholdning og mote til konkurranser og anmeldelser. Det perfekte sted for kreativitet og godt tilpasset annonseinnhold for dagens Gen Z og Millenials, mener Amar Faiz.
– Store aktører innen mote og livsstil har allerede begynt å satse og kommunisere med sine fans på TikTok, sier han og legger til at Instagram fremdeles er en relevant app, som står sidestilt med TikTok etter at lanseringen av videofunksjonen Reels.
– Det som gjør TikTok enda mer attraktivt er muligheten og sannsynligheten for å vokse på en plattform som er mye større enn Instagram i dag.
I-D Studio har nå laget en egen TikTok-avdeling hvor de signerer profiler de føler passer inn i sin verden.
– Vi representerer flere anerkjente moteprofiler og modeller, så en TikTok-avdeling er en naturlig forlengelse av det vi allerede står for og gjør.
Byrået gjorde tidligere i år TikTok-kampanjen #hangerByHolzweiler med norske Holzweiler. Det ble en umiddelbar suksess.
Susanne Holzweiler forteller at merket på grunn av vekst, spesielt i Kina, har kontoer både på TikTok og kinesiske Weibo.
– Vi liker lekenheten i TikTok og ser et stort potensiale for oss som brand å kunne lage et annet type content. Det er et mer internasjonalt medie i dag enn det var før, og vi ønsker å være tilstede på relevante medier som merke.