<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SKREDDERSYDD: Armanis nye kvinnekolleksjon inkluderer både houndstooth-mønster, hvite skjorter, tweedblazere og dressbukser i flanell.  Foto: Armani

Skreddersøm til henne

Armani lanserer made-to-order for kvinner. På tide, tenker mange.

Publisert 22. sep. 2021 kl. 10.18
Oppdatert 23. sep. 2021 klokken 16.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 301 ord

Førti år etter at Giorgio Armani ble kjent for sine skredderkunster blant elegante herremenn på Wall Street eller Hollywood, lanseres en såkalt «sartorial» linje for kvinner. Kolleksjonen heter Donna MTO (made-to-order).

Made-to-order er et begrep som er best kjent innen herremote. Man bestemmer selv hva slags stoffer, knapper, silhuett eller slag man ønsker på dressen. Konseptet er nesten likt det vi kaller «skreddersydd» eller «bespoken for», der dressen blir laget til din egen unike kropp etter minimum to besøk hos skredderen. Nesten.

Den nye linjen til Armani er forenklet. Man kan velge mellom et utvalg av Armani sine klassiske jakker, men bestemme detaljene på slagene, hva slags knapper man ønsker og stoffene plagget skal produseres i: Ull, kasjmir, bomull, flanell eller fløyel.

Han og henne

Foto: Armani

Mens herremote har en lang tradisjon for klær som tilpasset individuelle ønsker har «skreddersydde» plagg nærmest vært ikke-eksisterende for kvinner. Kanskje kan man også spekulere i at den mye omtalte «karrierekvinnen» har fått nye behov, og at Armani ser et voksende marked?

Da Armani viste frem sin Haute Couture kolleksjon for noen uker siden var det også et statement: «Den skulle kunne brukes I arbeidslivet». Plagg som til vanlig har vært omgitt av paljetter, applikasjoner og tyll var forandret til det ugjenkjennelige. Mindre dill. Mer houndstooth, hvite skjorter, dressbukser i flanell og blazere i tweed. For et tiår siden ville kolleksjonen blitt kalt for androgyn, men det gjør den ikke I 2021. Den er rett og slett tilpasset en ny arbeidshverdag.

Klar tale fra den italienske designeren. Det har blitt høst. Legg bort flip-flops og løse sommerkjoler, knepp igjen blazeren og vinn kundemøtet (helst ikke digitalt). Som den 87 år gamle designeren selv fortalte til Wall Street Journal: «Mote er laget for livet, ikke til et bilde på sosiale medier.»