<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HOUSE OF GUCCI: Adam Driver og Lady Gaga spiller hovedrollene i storfilmen. Foto: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.

Kostymene i Gucci-filmen produsert av konkurrenten

Filmen kan beskrives som en tre timer lang reklamefilm med vesker og sko i hovedrollen, men da de skulle gjenskape herregarderoben måtte de ta kontakt med en annen italiensk luksusaktør.

Publisert 2. des. 2021 kl. 10.32
Oppdatert 16. des. 2021 klokken 18.56
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 492 ord

Samme uke som storfilmen House of Gucci (2021) hadde premiere verden over, økte antall Google-søk på «Gucci bag» med over 75 prosent. Hos nettbutikken Lovethesales.com hadde samme søkeord økt med 257 prosent fra uken tidligere, ifølge The Guardian. Ikke helt uventet.

Storsatsningen, som er regissert av Ridley Scott og har stjerner som Lady Gaga, Jared Leto, Al Pacino og Salma Hayek på rollelisten, har vært en av de mest omtalte filmene dette året. De involverte virker også å ha et godt samarbeid med luksusmerket.

GUCCI-KLEDD: Illustrasjon fra kostymedesignet i House of Gucci. Foto: Ermenegildo Zegna

Leto har tidligere vært ambassadør for Gucci, og var ansikt utad på motevisningen som ble holdt på Hollywood Boulevard tidligere denne måneden. Hayek er godt gift med styreleder François-Henri Pinault i luksuskonglomeratet Kering (som eier Gucci), og har fungert som en vandrende reklameplakat for merket i flere år.

Oppmerksomheten rundt Gucci var heller ingen overraskelse for styret i Kering. Allerede i oktober holdt Claire Roblet en intern konferanse med analyse som stipulerte økt salg denne måneden.

Ble nødt til å kontakte konkurrenten

På mange måter er House of Gucci en tre timer lang reklamefilm, med shoppingscener fra butikken i Roma og nærbilder av gjenkjennelige produkter som «horsebit»-mokasiner og «Bamboo»-vesker. Men da kostymeansvarlig Janty Yates skulle gjenskape herregarderoben ble hun nødt til å kontakte til en konkurrent.

Gucci-arkivet – som er blitt benyttet til det fulle i filmen – hadde ikke nok dresser som stod i stil til resten av bekledningen i filmen. Derfor er både Al Pacino, Jared Leto og Adam Driver kledd i kostymer som er spesiallaget av Ermenegildo Zegna.

PÅ CATWALKEN FOR GUCCI: Skuespiller Jared Leto, som også spiller i House of Gucci, har tidligere vært ambassadør for Gucci og ansikt utad på motevisninger. Foto: Getty Images

Ifølge kostymeansvarlig Janty Yates var det vanskelig å finne dresser som kunne etterligne de velkledde herrene Aldo, Paolo og Maurizio Gucci i perioden fra 1970- og 80-tallet. Gucci begynte heller ikke med herreklær før på 1980-tallet, og var en liten aktør sammenlignet med Ermenegildo Zegna, som har vært en bauta innen konfeksjon siden 1960-tallet.

Ifølge Alessandro Sartori, sjefdesigner i Zegna, er valget en naturlig gjenspeiling av ­virkeligheten. I en artikkel på moteindustri-nettstedet WWD forklarer han hvordan de har gjenskapt de mest eksklusive kolleksjonene fra 70-tallet, da Zegna var på høyden av konfeksjon i hele verden.

Foto: Ermenegildo Zegna

Spisse jakkeslag og brede skulderpartier

I filmen har både Aldo Gucci og Maurizio Gucci forskjellige skreddersydde dresser som beskriver forskjellige tidsperioder: Spisse jakkeslag, silke-linning og brede skulderpartier som forretningsmenn av en viss rang brukte på 80-tallet. Stoffene er også vevet hos Zegna, som også er en stor stoffprodusent på verdensbasis.

En annen grunn til at Gucci ble nødt til å samarbeide med en konkurrent i luksussegmentet kan også være at de ikke har en egen konfeksjonsproduksjon under egne fabrikker. Tør vi gjette hvem som egentlig produserer dressene for Gucci til vanlig?