<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
GIKK BORT I NOVEMBER: Virgil Abloh, tidligere kreativ sjef for Louis Vuitton og Off-White. Her under moteuken i Paris i 2019.  Foto: Getty Images

Alle ville ha en bit av stjernedesigner Virgil Abloh

Louis Vuitton tok farvel med sin beste kreative ansettelse noensinne.

Publisert 16. des. 2021 kl. 18.55
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 440 ord

Da Louis Vuitton viste frem seneste kolleksjon i Miami i slutten av november, var omtrent alt som kan krype og gå av kjendiser samlet på en kunstig øy utenfor havnebyen. Litt for moten, men aller mest for å ta farvel med Virgil Abloh.

Den hyperkreative sjefen for Louis Vuittons herremote, grunnleggeren av kultmerket Off-White gikk bort søndag 28 november, etter å ha kjempet mot en agressiv og sjelden krefttype.

Abloh ble 41 år, men rakk å etterlate seg et enormt antall kreative prosjekter i en rikholdig, men kort, karriere.

Den nye vinen

Hvorfor betød han så mye? Da LVMH, som eier Louis Vuitton, i 2018 ansatte Abloh som kreativ sjef, mente kritikerne selskapet tok en litt for stor gamble. Luksuskonglomeratet har i alle år stått for det trygge og litt trege, mens Abloh var den nye vinen.

Fra første kolleksjon var tydelig at Abloh var et stort steg bort fra status quo og tidligere navn som har besittet en av de mest ettertraktede jobbene i moteindustrien.

Ablohs kreative arbeid spenner på tvers av medium og enkle definisjoner. Som ung gutt begynte han å sy, han var utdannet sivilingeniør med mastergrad i arkitektur, jobbet som DJ på internasjonale festivaler og var kreativ partner med Kanye West.

Han laget møbler, sneakers, musikk og holdt utstillinger på de store, anerkjente museene. Om enn litt pretenisøst kalte han seg en «maker», motvillig til å la seg begrense av enklere definisjoner som «designer».

Enorm fingerspitzgefühl

KREATIV SJEF: Virgil Abloh fikk mye heder for sitt arbeid i Louis Vuitton. Foto: NTB

Hva gjorde Abloh så relevant? Mer enn noe annet hadde Abloh en enorm fingerspitzgefühl når det kom til å treffe kulturelle understrømminger i det moderne samfunnet. Han løftet rebelske mote som streetwear og sneakerheads inn i varmen og bidro sterkt til å ta skatekulturen inn i varmen. På samme tid han har gjort samarbeid med høyt ansette samtidskunstnere som Takashi Murakami, Jenny Holzer and Damien Hirst, og listen over merker Off-White gjorde samarbeid med på relativt kort tid er lang. Rimowa, Mercedes Benz, NBA, Levi’s, Moncler, Jimmy Choo, Kith, Timberland and Byredo. Og så videre.

Kort sagt. Alle ville ha en bit av Abloh.

Louis Vuittons visning 30. november, kalt «Virgil Was Here», ble dermed en hyllest til mannen som på mange måter har definert dagens popkulturelle kreative scene. En tusenkunstner, hypebeast-ekspert og kreativt powerhouse.

Ablohs evne til å sy sammen musikk, kultur og mote med forståelig og politisk symbolikk gjorde ham til en gigant i sin tid. Og et foregangseksempel for dem som kommer etter.