<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
SJEF I KULDA: Sorel Caribou til 1.800 kroner. Foto: Sorel

Solgte 100.000 par i Norge

Hvordan verdens mest kjente «duck boot» gikk fra konk til milliardbutikk.

Category iconMote
    Publisert 18:29 13. jan. 2022Oppdatert 21:38 23. jan. 2022
    Lesetid: 2 minutter

    «Duck booten» har fått sin renessanse tilsvarende det man har sett i sneakerverdenen. Bestselgeren Sorel Caribou har fått statusen som kongen av norsk vinter, og utviklingen skoen har hatt de seneste to tiårene er smått imponerende.

    Det er vinterskoen du sender ungene på skolen i, som er med på afterski og er kanskje Norges mest populære sko hver gang kvikksølvet kryper ned i blått.

    Bare tilfeldigheter gjorde at det ble sånn. I 2000 gikk eierne Kaufmann Footwear konkurs og Sorel måtte stoppe produksjonen midlertidig. Samme år kom Columbia på banen og kjøpte selskapet for 8 millioner dollar.

    Solgte for en milliard

    Det skulle gå flere år før de nye eierne rørte merket, men fra 2005 begynte Columbia å ta grep. I løpet av de seneste 16 årene har Sorel gått fra konkursbo med 2 millioner dollar i omsetning, til å bli Columbias nest viktigste merkevare som solgte for en milliard kroner i 2020.

    Uten å tråkke på folks armerte tær, er det godt gjort med en såpass kraftig silhuett. Årsaken kan i stor grad forklares med elitens interesse for den tradisjonelt utilitaristiske og barske estetikken man opprinnelig forbandt med Sorels arbeissko. På samme måte som Canada Goose og R.M Williams, har Sorel gått sin seiersgang i byer som New York, Oslo og diverse skiresorts. Caribou har fått en helt spesiell status blant rikinger som elsker å hente frem sin indre gruvearbeider, og som mest av alt ønsker å være varm på bena.

    Sorels klassiske Caribou-støvel til 1.800 kroner er laget av nubuck-lær og vulkanisert gummi. Støvelen er forseglet i sømmene og vanntett med ni millimeter filtisolasjon for å holde føttene varme i kulda.

    Fottøyets svar på startkabelen

    For menn er Caribou klassikeren som i 2010 sto for brorparten av 100.000 solgte par i Norge, men i ettertid har Sorel utvidet sortimentet med mer feminine modeller i semsket skinn og høye hæler.

    Det er blitt fottøyets svar på startkabelen. Ikke fordi været tilsier at man trenger dem så ofte, men fordi man priser seg lykkelig over å eie et par de gangene det virkelig trengs.

    Caribou er blitt et vinterikon, som med all sannsynlighet vil selge mange hundre tusen par til de kommende årene.