<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FRANSK VISNING Det franske luksusselskapet skal på turné for å vise frem alt de lager og har laget siden den
spede begynnelsen. 
Foto: Hermès

Hermès på verdensturné: – Vi har 75.000 referanser på farger

Hermès står for noen av verdens mest eksklusive luksusvarer. Nå holder de utstilling for å forklare hva de gjør og hvorfor. 

Publisert 13. jan. 2022 kl. 17.43
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1023 ord

Guillaume de Seynes er 6. generasjon som leder det familieeide selskapet Hermès sammen med sine fettere. Selskapet har nesten 17.000 ansatte og lager kleskolleksjoner for menn og kvinner, sko, silkeskjerf, interiørobjekter, porselensserviser, parfyme samt makeup som er den siste lanseringen av husets 16 håndverksavdelinger, kalt métiers på fransk.

LUKSUS: Hermès mener definisjonen av luksus er ting som kan repareres, skal vi forstå dagens ledelse. Håndarbeid og fingerspitzengefühl er sentralt i alt selskapet gjør. Foto: Hermès

– Utstillingen Hermès in the Making handler om det viktigste for Hermès; eksepsjonelle materialer, håndverk, fagkunnskap og mulighet for å reparere objektene. Her viser vi hvordan faglærte lager bla. vesker, hansker og sadler, og de besøkende kan stille direkte spørsmål og snakke med håndverkerne, forklarer Guillaume de Seynes under åpningen. 

Utstillingen starter i København og skal videre rundt om i verden fra 2022.

– Vi satser på kvalitet som varer, og bruke materialene på beste måte. Grunnleggeren av selskapet var en seletøy- og salmaker, og hans ambisjon var å tilby de beste og de letteste sadlene i Paris. Når man snakker om slike objekter er kvaliteten nødvendig basert på et langvarig perspektiv. Du kjøper ikke en sadel kun til bruk for en dag men for mange år. 

« Vi reparerer over 120.000 objekter hos oss årlig, mange vesker er over 60 år og er like flotte. »
Guillaume de Seynes

Det er derfor svært viktig å ha et verksted som viser hvordan et slikt varig objekt skapes, mener de Seynes. En veske fra Hermès kan gå i arv til neste generasjon, ja gjerne til barnebarna også. 

– Vi reparerer over 120.000 objekter hos oss årlig, mange vesker er over 60 år og er like flotte. En gang fikk vi en sadel til reparasjon, og da vi sjekket i bøkene våre, forstod vi at den var 70 år og for første gang til reparasjon, fremhever Guillaume de Seynes.

Kelly er en av Hermès mest berømte vesker, skapt i 1935 av Robert Dumas, bestefar til Guillaume de Seynes.

Foto: Hermès

–Min bestefar var en kreativ person, men vesken fikk ikke suksess før den ble kjøpt av Grace Kelly, fyrstinne av Monaco, som var en lojal kunde til Hermès hele sitt liv. Da Grace ble avbildet med vesken i et vakkert fotografi i Life Magazine i 1956 startet suksessen, forklarer Guillaume de Seynes.

Han poengterer at Grace Kelly kjøpte vesken på vanlig måte, for selv om Hermès har mange fans av berømte personer, gir huset aldri bort varer.

–Hos Hermès gir vi ikke noe til stjerner, men vi har mange berømte mennesker som er gode kunder utfra deres eget valg. Det blir et mye sterkere statement når kundene velger selv, poengterer de Seynes.

Kelly-vesken fikk sitt navn i 1977 og finnes i mange versjoner og farger, men opprinnelig ble den laget kun i 3-4 nøytrale farger. Skinnkvaliteten har alltid vært av det beste slaget.

– Kelly er mer enn et produkt, det er en Hermès personlighet, lett å kjenne igjen og et eventyr for oss. Kelly konsentrerer mange ferdigheter innen håndverk, som søm og faglig kunnskap at når våre ansatte mestrer denne modellen er de i stand til å lage alle Hermès vesker, påpeker de Seynes.

HÅNDARBEIDET: Her males porselenstallerkner for hånd. Foto: Hermès

75.000 referanser på lager

Hermès lærer opp hundrevis av skinnmakere årlig, og treningen starter nettopp med Kelly. Hver veske blir laget av én og samme person som har ansvaret for hele prosessen. Hvis en veske skal repareres, finnes navn på veskemakeren i arkivene.

–Hermès er også kjent for silke. Min bestefar var en diskret mann, men talentfull og med øye for detaljer. Han var den som faktisk startet ideen med silke, og skapte stilen og utviklet både skjerf og slips, alle fargene og designet. Via silken fikk vi farger til Hermes, og nå er vi et hus med utallige fargenyanser. Vi har 75.000 referanser på farger, et antall som er hinsides menneskelig fatteevne. Gjennom silke har vi lært oss å bli mestere på farger, sier han.

« Hvorfor lager ikke Hermès solbriller? Svaret er at vi kan tjene penger på det, men vi må gi lisens til andre, og når vi ikke kan kontrollere kvaliteten selv takker vi nei. »
Guillaume de Seynes

Populariteten med de fargeglade, nummererte silkeskjerfene er brakt videre til porselensservisene som en del av en interiørkolleksjon som finnes til salgs i Hermès forretningen i Nedre Slottsgate, Oslo.

– Vi ønsket farger til tallerkener, og våre designs er helt spesielle. Dekorasjonene er ikke symmetriske og dekker hele tallerken. Porselensserviser lages i to atelierer nær Limoges, og vi fremstiller alltid hos de beste atelierene enten in-house i Paris, rundt om i Frankrike eller der de besitter ekspertisen.

– Det er vår styrke

Når Hermès starter en ny venture er det med en visjon om å bringe kvalitet til et toppnivå og vise noe nytt. Ellers er det ikke noe poeng.

Foto: Hermès

–Hvorfor lager ikke Hermès solbriller? Svaret er at vi kan tjene penger på det, men vi må gi lisens til andre, og når vi ikke kan kontrollere kvaliteten selv takker vi nei. Det er vår styrke. Også fordi vi til nå ikke har sett at vi kan tilføre noe annerledes enn hva som finnes på markedet. En ny kolleksjon må henge sammen med resten av husets métierer (håndverksavdelinger). Vi lanserte med suksess et nytt métier, Hermès Beauty, med en leppestiftkolleksjon for to år siden, og deretter en pudder blush, neglelakk og håndpleie kolleksjon.

Det er ingen enkel oppgave å være i verdenseliten med luksusvarer.

–Vi har et fantastisk selskap, vi har nådd et nivå vi aldri hadde drømt om. Vi er tre fettere i ledelsen som alle er oppdratt med kvalitetssans, hard jobbing og ønsket om skikkelige produkter som skal vare. Vårt mål er at Hermès skal gå videre til neste generasjoner i vår familie. Hver dag er riktignok en utfordring og vi føler oss ansvarlige for alt vi skaper. Heldigvis har vi de samme verdier. Suksessen er kollektiv, alle ansatte løftes og de får aksjer. Jeg følger opp produksjonsstedene så ofte jeg kan for å motivere og lære håndverkerne å kjenne, sier Guillaume de Seynes.

Foto: Hermès