<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
DESIGNKJENDIS: Iris Apfel er blitt et verdenskjent moteikon på grunn av sin fargerike og svært så eksentriske stil med plagg fra hele verden. Foto: H&M

100-åring lanserer H&M-kolleksjon

Iris Apfel har gjort oppussingsjobber under ni amerikanske presidenter og regnes som et ikon innen møbel- og interiørverdenen. Nå har 100-åringen gjestedesignet en fast fashion-kolleksjon.

Publisert 24. mars 2022 kl. 18.28
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 893 ord

Med slagordet «more is more & less is a bore», har Iris Apfel sjarmert (eller irritert?) mang en minimalist med sin eksentriske stil av en fargefest. På Instagram har hun over to millioner følgere.

– Jeg har aldri skjønt uttrykket less is more, det gir ingen mening for meg. Det er som om man blir rikere av å ha mindre penger, sa Apfel til Good Morning America.

Hun er blitt beskrevet som den regjerende dronningen av New York streetstyle siden 50-tallet. Og det er sjeldent hun blir sett i noe annet en sterke farger, mønstre og store, runde, ugleaktige briller. I tillegg er hun frittalende, og blir omtalt av The Guardian som «sjarmerende frekk». 

I 2021 feiret amerikaneren sitt århundre med brask og bram, og annonserte på feiringen i toppen av skyskraperen Central Park Tower at hun skulle gjestedesigne H&Ms neste designerkolleksjon, som lanseres 31. mars. Festen ble holdt under New York Fashion Week – et ekte moteikon verdig.

INGEN VANLIG HUNDREÅRING: I 2021 fylte Apfel 100 år, men lar seg ikke pensjonere av den grunn. Foto: H&M

Det er imidlertid ikke innen mote hun først og fremst har gjort karriere. Den unike stilen hennes er et resultat av jobben hennes innen interiørbransjen.

100 år i business

Født i Queens i 1921, begynte Apfel som tolvåring å ta toget til spennende Manhattan for nye impulser og shopping. Slik startet den enorme smykkesamlingen hennes, ifølge L’Officiel. Hver uke dro hun til en ny del av New York.

– Jeg forelsket meg virkelig i Greenwich Village. Det var der jeg begynte å gå i antikvitetsbutikker og ble helt trollbundet av all denne gamle skiten, sier hun til The Guardian.

Iris Apfel

  • Født Iris Barrell 29. august 1921.
  • Studerte kunsthistorie ved New York University.
  • Fikk jobb som språkvasker i Women’s Wear Daily.
  • Møtte Carl Apfel i 1948 og giftet seg året etter.
  • Startet Old World Weavers i 1950 med Carl.
  • Har pusset opp Det Hvite Hus for ni ulike presidenter.
  • Pensjonerte seg i 1992.
  • Fikk en egen utstilling ved The Met i New York i 2005.
  • Ble hedret av Mattel med sin egen Barbiedukke i 2018.
  • Signerte med modellbyrået IMG i 2019.

Den første jobben hun landet var som språkvasker hos det kjente magasinet Women’s Wear Daily, men det var i rollen som praktikant hos en interiørdesigner at hun oppdaget talentet sitt for å finne unike objekter.

På slutten av 40-tallet møtte hun Carl Apfel, som senere skulle bli ikke bare ektemannen, men også businesspartneren hennes. Sammen startet de tekstilselskapet Old World Weavers, som tok dem verden rundt. Paret kopierte vintage tekstiler de oppdaget på reisene sine, noe som resulterte i fornemme kunder, deriblant skuespillere som Greta Garbo og store gründere som Estée Lauder.

Og hele ni ulike amerikanske presidenter som trengte oppussing av Det Hvite Hus i Washington D.C; Truman, Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan og Clinton. Ikke rart hun fikk kallenavnet «tekstilenes førstedame».

Jobbet seg opp til toppen

Den spennende, men tidkrevende jobben førte til barnløshet. For tanken på å skulle få barn som måtte oppfostres med barnepike og fraværende foreldre som reiste verden rundt, fristet ikke.

– Å få barn er også som en protokoll, det er noe som er forventet av deg. Og jeg liker ikke å bli puttet i bås, sier hun til The Guardian.

KJENT MED INTERIØR: Sammen med ektemannen Carl Apfel, pusset Iris opp Det hvite hus for hele ni ulike presidenter. Foto: Getty Images

Det var først i 2005 at resten av verden fikk øynene opp for henne. Da bestemte kostymeinstituttet ved The Met i New York seg for å sette henne, smykkesamlingen hennes og ikke minst brillene hennes, som er blitt nærmest et varemerke, i fokus under utstillingen Rara Avis: The Irreverent Iris Apfel. Store motenavn som Karl Lagerfeld, Giorgio Armani og Carla Fendi besøkte utstillingen.

– Et antrekk er ikke komplett uten et signaturtilbehør, eller flere, til å vise individualiteten din. Mitt er brillene mine – jo større og skinnende, dess bedre, sier hun til L’Officiel.

Apfel har jobbet seg opp til toppen, og skal ha vokst opp under fattige kår under den store depresjonen, ifølge Vanity Fair. Det ga henne lærdom om viktigheten av å spare. Det har også ført til at hun skal være svært så praktisk i klesvalgene, og er ikke av diva-typen som kun kan bli sett i et plagg én gang.

Ingen vanlig pensjonist

Å trekke seg tilbake til en rolig pensjonisttilværelse er visst ikke noe for Apfel. I 2015 kom dokumentaren Iris, hvor man fikk være flue på veggen i livene til Apfel og ektemannen.

Og i 2019 ble Apfel ansiktet utad for kjendisiskremen Magnum. Samme året signerte hun også kontrakt med modellbyrået IMG, til sigende etter oppmuntring fra designer Tommy Hilfiger.

Til tross for å ha ramlet i linningen på en Oscar de la Renta-kjole på en fotoshoot i Paris, som resulterte i en av to hofteoperasjon, er hun fremdeles aktiv.

– Det har vært en gudegave, fordi da jeg pensjonerte meg ble det sosiale livet mitt revet opp i fillebiter, sier hun til The Guardian.

– Det er herlig å bli dullet med på denne måten i min alderdomssløvhet.

Foto: H&M

Hemmeligheten til et langt liv, mener hun ikke finnes. Suksessen hennes tror hun imidlertid ikke har så mye å gjøre med at hun er 100, men heller med glamouren som mangler i det moderne liv.

– Jeg tror folk liker meg fordi jeg er annerledes og ikke tenker som alle andre. Folk er så oppslukte i de verste delene av teknologien om dagen. De lever livet med å trykke på knapper. De bruker ikke fantasien lenger.