<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
RAPPERNE VAR TIDLIG UTE: Rapperne hadde tidlig omfavnet feite gullsmykker. Her ved hip-hop artistene Pharrell Williams og Kanye West.  Foto: Evan Agostini / Getty Images

Nå slipper de store designhusene unisex-smykker

Stadig flere luksusmerker lanserer unisex-smykker. Er det bare en forbigående trend eller er det kommet for å bli?

Publisert 12. feb. 2021 kl. 22.55
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 693 ord

Harry Styles er et av få kjente navn som våger å gå med perler rundt halsen. Men det er ikke til å stikke under stol at den britiske artisten fremdeles vekker oppsikt når han blir sett med det som tradisjonelt sett har vært (og i stor grad fremdeles er) et dametilbehør.

De siste årene er unisex blitt mer vanlig i klesbransjen, men når det kommer til smykker har det derimot vært et større skille mellom kjønnene, hvor menn har hatt et betydelig mindre spillerom.

Hår på brøstet og pubertale smågutter

Den tynne gullhalslenken har lenge vært allment akseptert hos menn. Takket være karakteren Connell i tv-serien Normal People, gjør den nå et stort comeback. Den feite lenken i skinnende gull var kanskje særlig populær på 70- og 80-tallet, ofte spottet rundt halsen på sør-europeiske menn , gjerne med masse hår på brøstet. Men også blant gangstere, rappere og andre rebelske sjeler.

MODERNE IKON: Den britiske artisten Harry Styles er ikke redd for å bruke hverken perlekjeder eller kjoler. Foto: Getty Images

Det var også en stund at sossete, pubertale smågutter hermet etter trendsetter David Beckham og skulle ha bling-bling i ørene, men la oss helst bare glemme den perioden. Maskuline smykker har nok opp gjennom historien også begrenset seg til signetringen, gjerne forbeholdt de høyere kretser.

Flere smykkemerker har de siste årene produsert unisex-smykker. Nå designer de store husene det også. Mens Bulgari lanserte det i fjor, slipper Cartier nå en ny unisex-smykkelinje. Også Givenchy med ferske Matthew Williams som ny sjefsdesigner lanserte nylig smykker til ham og henne.

Befriende med lik tilgang til smykker

– Vi designer ofte smykker med tanke på at de skal passe til alle kjønn, sier Gunnhild Hasla i det familiedrevne smykkemerket Hasla fra Valle i Setesdal.

TRENDFORSKER: Gunn-Helen Øye. Foto: Marianne Otterdal Jensen

Søsteren Anne Hasla som designer merkets kolleksjoner, har ofte i bakhodet under designprosessen at smykkene skal være unisex, og designer ikke spesifikt til ett kjønn.

– Vi opplever at smykkene våre selger til både menn og kvinner, og at mange menn kjøper smykkene våre. Jeg vil anslå at det er rundt 80/20 kvinner/menn. Det er veldig gøy å treffe så bredt, og vi merker definitivt en økt interesse fra menn, som liker at vi har inkludert dem med tanke på kjedelengde og størrelser, sier Gunnhild Hasla.

Merket synes det er helt naturlig at luksussmykkemerkene også lanserer unisex, og påpeker at dette har eksistert en stund.

– Det er et mye mer åpent samfunn nå når det kommer til mote og hva som passer til hvilke kjønn, og det er veldig befriende at menn opplever at de har tilgang til de samme produktene som kvinnene.

TRENDSETTER: David Beckham var blant de første mannlige kjendisene som omfavnet smykker. Foto: Barry King / Wireimage

Råskap og budskap

– Å lansere unisex-smykker er å treffe tidsånden – og markedet. Tankegangen om at en mann med smykker er feminin, har vært borte lenge, sier trendforsker Gunn-Helen Øye.

Hun mener at smykkene signaliserer en råskap og et budskap.

– Menn er blitt mye mer bevisste sitt kjønn og har tatt feminine elementer inn i sitt hverdagsliv. De forskjønner seg med styling i håret, bruker vesker og bager, har hull i ørene, legger seg også under kniven og tar på seg smykker som en del av antrekket.

IT-GUTT: Jonas Bahri med unisex-smykker signert Hasla. Foto: Instagram, @jonasbahri

Øye forteller at tendensen med unisex som har eksistert i ti-femten år allerede, sees på mange felt, og tror smykker for både ham og henne er kommet for å bli.

– Bulgari var tidligere et av luksussmykkemerkene med fokus på kvinner og feminitet. Alle smykkene var nærmest for prinsesser og det var veldig overdådig feminint.

Hun mener at motehusene flytter seg dit pengene er. Og nå er det nettopp unisex som er det store markedet.

– Det er på tide at motehusene fornyer seg og leverer produkter som appellerer til begge kjønn. De får jo en dobbelt så stor kjøpegruppe. Unisex-smykker er nedtonet, androgyne og viser tidsånden vi lever i.

FAMILIEBEDRIFT: Gunnhild og Anne Hasla driver smykkemerket Hasla. Foto: Privat