<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
GRÜNDER: Da Giorgos Korres har gått fra å selge til venner og kjente til å omsette naturlig skjønnhet for 800 millioner kroner. Foto: Korres

Gresk urtesuksess satser mot 800 millioner kroner i omsetning

Med ingredienser som gresk yogurt, olivenolje og naturlige urter rir Korres på bølgen av naturlig skjønnhetsprodukter. Nylig åpnet merket første flaggskipbutikk i Norge.

Publisert 21. okt. 2021 kl. 18.36
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 569 ord

– Den store forskjellen i denne bransjen er tiden det tar å utvikle produktene, sier Giorgos Korres.

Han er mannen bak skjønnhetsmerket som har tatt greske produkter forbundet med kjøkkenet, brutt dem ned på molekylært nivå og hentet ut det beste for huden, håret og helsen din.

Da Korres startet opp i 1996 solgte den greske farmasøyten primært til venner og kjente gjennom jungeltelegrafen. Naturlig skjønnhet den gang var for «gærninger».

SANDVIKA: Korres første butikk i Norge er innredd som et gresk apotek. Foto: Korres

I dag er selskapet på vei inn i sitt 30. marked, backet med 56 millioner dollar av Morgan Stanley og rir en bølge av naturlige skjønnhetsprodukter som er estimert å vokse til 12 milliarder dollar i markedsverdi i 2022.

Det har vært et markant skifte de seneste årene, forteller Korres.

– Da vi startet i 1996 ble det vi gjorde ansett som galskap. Rundt tusenårsskiftet var naturlig skjønnhet blitt trendy, mens i dag har naturlig skjønnhet tatt sin rettmessige plass i bransjen, sier han.

Han har nettopp innviet selskapets nyeste butikk på Sandvika Storsenter – et lokale innredd som et lite gresk apotek.

– Derfor må du treffe den rette balansen

I en bransje der det er vanskelig å tro på ordet «naturlig», har Korres bygget opp en portefølje skjønnhetsprodukter som så langt det er mulig drar nytte av det naturen kan by på.

På selskapets FoU-laboratorium i Athen har de blant annet forsket på og tatt i bruk mange av Hellas’ 6.000 egenartede urter, laget hudprodukter basert på landets kanskje mest kjente kulinariske ingrediens – olivenoljen – og gjort hudkrem av egeisk yogurt.

Det kan virke litt snodig, men det selger.

– Enkelte naturlige planter har 1.200-1.500 ulike virkestoffer hvor vi henter ut de aktive virkestoffene som vi vet har en effekt. Deretter isolerer vi dem og øker innholdet for å lage produkter som er sikre og mest mulig effektive, sier Korres.

Korres forteller samtidig at naturlig skjønnhet har sin bakside produksjonsmessig. Det kan sammenlignes med å løpe 1.500 meter hekk der konkurrentene løper samme distanse uten.

MAT OG SKJØNNHET: Blant selskapets mest populære produkter er laget av greske oliven. Foto: Korres

Det er ikke bare å sause sammen masse naturlige ingredienser. Det krever enormt mye utviklingsarbeid, påpeker han.

Problemet som oppstår når man jobber med naturlige ingredienser er at de lever sitt eget liv og påvirker hverandre. Fullstendig naturlige produkter kan dermed i mange tilfeller ikke være hverken ønskelig eller oppnåelig.

– Mens mikrober ikke overlever i kjemiske produkter, gir naturlige ekstrakter ideelle vilkår for mikrobene. Derfor må du treffe den rette balansen og produsere under svært strenge produksjonsvilkår.

All denne utviklingen koster.

Sikter på 800 millioner kroner i omsetning

Selskapets produkter ligger typisk på rundt 350-500 kroner pr. stykk for de mest populære produktene som fuktighet- og anti-aging-kremer av yogurt, olivenoljebaserte hårprodukter og parfymer. Folk er samtidig villig til å betale for mer naturlige produkter, og selskapet sikter mot en omsetning på 800 millioner kroner i år.

Trenden med å spise bedre, mer kortreist og naturlig har slått over på skjønnhetsmarkedet. Og det er primært de yngre som driver den. 

En annen driver er menn.

For selv om skjønnhetsmarkedet i all hovedsak er dominert av kvinner, er skjevfordelingen mindre enn mange skal ha det til, skal man tro ham.

– Kvinner eier kanskje 30-40 produkter, mens menn typisk eier 3-4, så forskjellen er stor. Likevel glemmer mange at det er kvinnene som ofte kjøper produktene til mennene og dermed får markedet til å virke mer skjevfordelt enn det faktisk er.