Hentet arkitektstjerne for å friske opp parfymelinje
Louis Vuittons parfymer har fått en makeover – og en ny prislapp – etter at arkitekt Frank Gehry har fått røre ved motehuset.
Det er ikke mange år siden Louis Vuitton på ny tok inn duft i sortimentet blant eksklusivt skinn og antrekk fåtallet av nordmenn har råd til å spasere i. Den gang var det 70 år siden motehuset sist hadde solgt duft i butikkhyllene. Jacques Cavallier-Belletrud ble husets første nese i 2016, en verdenskjent parfymer født og bosatt i Grasse i Frankrike.
Siden den gang har huset lansert flere suksessrike dufter, og er på kort tid blitt kjent for de iøynefallende flakongene. Denne høsten lanseres parfymekolleksjonen Les Extrait, som inneholder fem ulike dufter. I spissen står den kanadisk-amerikanske arkitekten Frank Gehry, som gjør flaskene ekstra unike, og som et samleobjekt for spesielt interesserte. Arkitekten er kjent for å utforme sine verk som skulpturer.
Gehry har blant annet tegnet kunst- og kultursenteret Louis Vuitton Foundation i Paris (2014), Guggenheim-museet i Bilbao (1997) og Walt Disney Concert Hall i Los Angeles (1987). Nå har han forvandlet Louis Vuittons parfymeflasker til små kunstverk, der flaskene er klare med skulpturelle og nærmest flytende korker i sølv. Utgangspunkt er i aluminiumsark han har formet for å få et levende uttrykk.
Cognacerfaring
Det er ikke første gang arkitekten bruker denne metoden for å tiltrekke seg førsteklasses kunder. For å markere cognacmerket Hennessey X. O sitt 150-årsjubileum i fjor, lanserte Gehry en flaske trukket i gull, og som minner om Les Extrait-serien. Gehry ønsket å lage noe holdbart for det franske motehuset, noe som reflekterer lyset og som gir en følelse av å seile på sjøen. Louis Vuitton Foundation åpnet i 2014.
Det skulpturelle kulturbygget består av tolv buede og transparente glass-seil, som er inspirasjonen bak selve flakongene. Gehry har tidligere uttalt av korkene på parfymeflaskene gjenspeiler det 13. seilet – og føyer seg inn i motehusets parfyme- og kunsthistorie.
Les Extrait-serien koster 5.400 kroner pr. flaske (100 ml), og er tilgjengelig i Louis Vuitton-butikker, samt på nett. Den 6. desember åpner forøvrig Louis Vuitton sin nye butikk i Karl Johans Gate 16 C.