Flyr kom ikke i mål med kapitalinnhenting
Nå vurderer styret alternativer for å fortsette driften, skriver det kriserammede flyselskapet i en børsmelding.

Flyr melder mandag morgen at de ikke kom i mål med kapitalinnhentingen som ble satt i gang i fjor. Styret vurderer derfor alternativer for fremtidig drift.
En innbetaling til EUs CO2-kvotesystem forfaller i april, i tillegg til at flyselskapet trenger midler for å gjøre seg klare til sommersesongen. I fjor meldte Flyr at de måtte lykkes med alle fire steg i redningsplanen for å kunne betale regningen, som er på et tresifret millionbeløp.
Dersom alt hadde gått etter planen ville flyselskapet hentet totalt 700 millioner kroner. Aksjekursen har imidlertid handlet betydelig under tegningskursen til finansieringsplanen som kom i november, som ble satt til ett øre.
Etter børsstenging i Oslo fredag ble Flyr-aksjen omsatt for 0,69 øre. Ti minutter etter børsåpning mandag raser den imidlertid over 70 prosent til 0,18 øre.
Kritisk likviditetssituasjon
Det ble stadig mer usannsynlig å lyktes med finansieringen, skriver flyselskapet i børsmeldingen.
«Dermed måtte selskapet vurdere alternativer for å sikre sine økonomiske behov. Selskapets ledelse og styre har jobbet intensivt for å oppnå en levedyktig langsiktig løsning for selskapets virksomhet, som vil styrke selskapets forretningsplan og øke sjansene for å skaffe nødvendig likviditet for å opprettholde driften», heter det videre.
Flyrs firedelte emisjon
Flyrs firedelte emisjon | Beløp i mill. kr. | Antall aksjer i mrd. | Noteres | Innløsningsdato |
Rettet emisjon nye investorer | 250 | 25 | 17.11.2022 | - |
Rep.emisjon dagens aksjonærer | 100 | 10 | 6-8 uker | - |
Tegningsretter nye investorer | 250 | 25 | Et par dager etter innløsning | 31.01/28.02/31.03 |
Tegningsretter tidligere aksjonærer | 100 | 10 | Et par dager etter innløsning | 31.03.2023 |
Totalt | 700 | 70 | - | - |
På grunn av den mislykkede kapitalinnhentingen oppgir selskapet at de nå er i en «kritisk kortsiktig likviditetssituasjon».
Foreløpig har Flyr kun gjennomført første steg i finansieringsplanen, som var å hente 250 millioner kroner. Siden har det vært stor usikkerhet om flyselskapet kunne klare å hente resten av de totalt 700 millioner kronene.
Wet lease-avtale i vasken
Flyr startet med wet lease i 2022, altså at de leide ut både fly og mannskap til andre flyselskaper. Styret har vurdert å øke wet lease-virksomheten, i tillegg til andre strategiske alternativer.
I midten av desember i fjor innledet Flyr diskusjoner om utleie av seks fly med et ikke-navngitt europeisk flyselskap, for sommersesongen 2023.
«En wet lease-avtale for seks fly med en anerkjent partner ville redusert risikoen for businesscaset betydelig, og forbedret sjansene for å lykkes med en ny finansieringsplan», skriver Flyr.
Avtalen var betinget av at finansieringen kom på plass, og har dermed falt bort. Utleien ville sørget for lønnsomhet for halvparten av flåten ut oktober 2023, mener flyselskapet.
Nå vil selskapet og styre fortsette å undersøke alternativer for å sikre driften, og vil dele mer informasjon når det er hensiktsmessig.
«Det er imidlertid ingen garanti for at en løsning som vil skape en meningsfull aksjonærverdi for de nåværende aksjonærene vil bli funnet», avslutter Flyr.