<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norwegian overtar Flyr-fly

Norwegian overtar seks av Flyrs mest moderne fly bare dager etter konkursen.

    Publisert 6. feb. 2023 kl. 09.34
    Oppdatert 6. feb. 2023 klokken 14.15
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 634 ord
    HAVNER HOS NORWEGIAN: Norwegian har inngått en intensjonsavtale om seks nye Boeing-fly som tidligere ble brukt av konkursrammede Flyr. Foto: NTB

     

    Flyselskapet Norwegian har inngått en intensjonsavtale med det amerikanske flyleasingselskapet Air Lease Corporation (ALC) for seks nye Boeing 737 MAX 8-fly. I oktober 2021 inngikk konkursrammede Flyr en avtale med samme leasingselskap for samme antall fly.

    Mediekontakt Esben Tuman bekrefter overfor Finansavisen at flyene som overtas av Norwegian tidligere ble brukt av Flyr. Tuman vil ikke si noe om de finansielle betingelsene rundt avtalen.

    Flyene kommer i tillegg til tre lignende fly som Norwegian allerede har avtalt å lease fra ALC, hvorav ett allerede er levert. Flyene skal bli levert innen kort tid, og i god tid før sommersesongen. Det vil ifølge Norwegian bidra til å kompensere for en forsinket flyleveranse fra Boeing denne våren.

    Både Boeing og Airbus har i kjølvannet av pandemien i varierende grad hatt utfordringer med å levere like mange fly som kundene har ønsket.

    Sendte fly til England

    Ryddejobben etter Flyr-konkursen er allerede godt i gang, også når det gjelder flyflåten. Den talte 12 fly på det meste da konkursen var et faktum.

    Norwegian forsyner seg nå av de seks nyeste og mest moderne flyene til Flyr via leasingselskapet ALC.

    TUR OG NEPPE RETUR: Fredag ettermiddag satte LN-DYI avgårde med destinasjon Norwich i Storbritannia, i det leasingselskapene hadde startet ryddejobben etter Flyr-konkursen. Dette flyet er imidlertid ikke blant de seks som er leid ut til Norwegian siden det er snakk om en eldre 737-800-modell. Foto: Skjermbilde Flightradar24.

    ALC leverte flyene til Flyr i første halvår 2022. I mai samme år benyttet Flyr seg av en opsjon på å få ytterligere fire Max-fly levert fra ALC. De skulle i utgangspunktet leveres nå i 2023 og øke Flyr-flåten til 16 fly. Så langt kom man aldri.

    På tampen av forrige uke startet nemlig leasingselskapene arbeidet med å hente flyene sine tilbake fra Flyr, bare dager etter at konkursen ble kunngjort tirsdag kveld. 

    Startskuddet gikk da LN-DYI tok av fra Oslo lufthavn på dagtid fredag med destinasjon Norwich i Storbritannia. Dette flyet har imidlertid ikke meldt overgang til Norwegian.

    Her er det nemlig snakk om et av de seks første flyene som Flyr hadde i flåten.

    De var av typen 737-800, ofte referert til som NG-generasjonen til den amerikanske flyprodusenten. Flyr leide disse inn fra ulike leasingselskaper, og flytypen har vært en arbeidshest og kjerne i flåtene til selskaper som Norwegian, Ryanair og Southwest.

    Både disse selskapene og Flyr satte for alvor i gang overgangen til neste generasjons 737, kjent som Max, etter at Max-flyene igjen ble klarert til å fly av amerikanske og europeiske myndigheter. Max-flyene ble i 2019 satt på bakken etter to flystyrter hos Ethiopian og indonesiske Lion Air, der det i etterkant ble avdekket svakheter ved programvare, design og Boeings opplæring av brukerne.

    Nye ruter og rekruttering

    Norwegian la mandag morgen frem passasjertall for januar. Totalt fløy selskapet 1,1 millioner passasjerer i januar, en økning på 78 prosent fra januar i fjor. I desember hadde Norwegian 1,3 millioner passasjerer, og i hele 2022 var antallet 18 millioner.

    Norwegian hadde i snitt en fyllingsgrad på 77,7 prosent i januar, som er en av månedene i året med minst trafikk for bransjen. Til sammenligning ble flyene fylt 77,8 prosent i desember og 79,5 prosent i desember. 

    I mandagens melding ble det også trukket frem at flyselskapets sommerprogram i år omfatter 300 ruter til 114 destinasjoner, og at det vil inkludere flere nye reisemål.

    Selskapet påpekte at det med et utvidet rutenett og nye fly i flåten også vil fortsette å rekruttere nye kolleger.

    – Den siste uken har vært spesiell for norsk luftfart. Jeg har stor sympati for ansatte, kunder og alle andre som berøres av Flyrs konkurs. Vi vil bidra til å få strandede passasjerer frem til sine reisemål i den grad det er plasser tilgjengelig. Vi inviterer også berørte ansatte i konkursen til å søke på våre tilgjengelige og utlyste stillinger, sa Karlsen.

    PLUKKER OPP FRA FLYR: Norwegian og konsernsjef Geir Karlsen tar inn seks nye fly i flåten. Foto: Iván Kverme