<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Milliardtap for Flyr i 2022

Konkursrammede Flyr tapte over en milliard kroner i 2022. Alle ansatte skal være sagt opp, opplyser bostyrer Stine Snertingdalen.

    Publisert 16. feb. 2023 kl. 10.28
    Oppdatert 16. feb. 2023 klokken 11.10
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 231 ord
    KONKURS: Fly fra flyselskapet Flyr på Oslo lufthavn.  NTB

    Det er to uker siden det ble kjent at Flyr begjærte seg konkurs. Bostyrer Stine Snertingdalen i advokatfirmaet Kvale ble oppnevnt som bostyrer. Torsdag var hun innkalt til skiftesamling i Oslo tingrett.

    Der fremkommer det i et urevidert utkast til årsregnskapet at Flyr hadde et tap på minus 1,16 milliarder kroner i 2022, ifølge E24

    Året før hadde flyselskapet et underskudd på 437 millioner kroner.

    Driftsresultatet endte på minus 963 millioner kroner i fjor, noe som var langt svakere enn minus 420 millioner kroner året før.

    De totale inntektene var på 1,33 milliarder kroner i fjor, mot 125,9 millioner kroner i 2021.

    Flyr

     

    (Mill. kr)2 0222 021
    Totale inntekter1.330126
    Driftsresultat−963−420
    Resultat før skatt-1.160−437

    Alle ansatte sagt opp

    Snertingdalen opplyser også torsdag at selskapets 400 ansatte er sagt opp.

    Til sammen har disse lønnskrav på flere titalls millioner kroner. Flyr skylder også penger til underleverandører, samt leasingselskapene som de har leid sine 12 fly av.

    Fra før var det kjent at den samlede gjelden til Flyr er på 2,44 milliarder kroner. Selskapets eiendeler var oppgitt med en samlet anslått verdi på rundt 2,17 milliarder kroner. Det gir en differanse på snaue 277 millioner mellom gjelden og aktiva.

    Få dager etter konkursen ble det kjent at Norwegian overtar seks av Flyrs mest moderne fly.

    Skiftesamlingen var berammet til torsdag 16. februar i Oslo tingrett. Kreditorene har fått frist til å melde sine krav til boet innen 8. mars i år.