En ny studie fra American Express viser at strømmegiganter som HBO og Netflix har stor innflytelse på hvor man velger å dra på ferie.
Studien «Global Travel Trends Report» viser at hele 70 prosent av Gen-Z- og Millennials-generasjonen har blitt inspirert av en TV-serie eller film når de velger destinasjon.
Hele 75 prosent av respondentene har blitt inspirert av sosiale medier når de har valgt reisemål, mens 64 prosent har reist til en destinasjon etter å ha sett det på en TV-serie, film eller nyhetskanal.
Samtidig svarte 48 prosent at de velger reisemål ut fra om det ser bra ut på bilder sånn at de kan vise det frem på sosiale medier.
«Reisende blir mer og mer inspirert av popkultur,» sier American Express Travel- sjef Audrey Hendley, ifølge Bloomberg.
White Lotus-effekten
En av seriene som har hatt størst effekt på å øke populariteten til spesifikke reisemål er HBO-serien The White Lotus. Fenomenet har fått navnet «White Lotus-effekten», ettersom at destinasjonene serien spilles inn på opplever enorm etterspørsel etter at sesongene slippes.
Seriens første sesong var spilt inn på Hawaii på luksushotellet Four Seasons Resort Maui at Wailea.
Seriens nyeste sesong var spilt inn på luksushotellet Four Seasons San Domenico Palace i Sicilia, Italia. Etter at sesongen kom ut i slutten av oktober ble hotellet fullbooket ut april 2023. Søk fra reiseappen Hopper viste også at antall søk økte med mer enn 50 prosent for Sicilia.