<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

RyanAir skal knuse de europeiske konkurrentene

Ifølge RyanAir-sjef Michael O’Leary skal flyselskapet stjele markedsandeler i sin reise mot å doble antall passasjerer det neste tiåret.

Publisert 21. mai 2023 kl. 15.04
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 336 ord
SKAL VOKSE: – Jeg tror tesen om at det ikke er noe mer vekst i Europa, og at konkurransen er mettet, er helt feil, sier RyanAir-sjef Michael O’Leary Foto: Bloomberg

Det er i hvert fall flytoppens klare beskjed til den britiske storavisen Financial Times

Målet om å fly 300 millioner passasjerer innen 2034 vil tilsvare en dobling for selskapet, og vil også være mer enn noe annet flyselskapet har klart noensinne. 

På ferden skal selskapet også ta markedsandeler fra konkurrentene, noe RyanAir-sjef Michael O’Leary mener det er nok av muligheter for i særlig Vest-Europa, men også ved å øke etterspørselen i Mellom- og Øst-Europa.

– Jeg tror tesen om at det ikke er noe mer vekst i Europa, og at konkurransen er mettet, er helt feil, sier han til avisen.

Selskapet kjøpte 300 kortdistansefly fra Boeing tidligere denne måneden i en avtale verdt anslagsvis 40 milliarder dollar, om lag 438 milliarder kroner etter dagens kurs.

– Så lenge vi ikke gjør noe dumt – som er en daglig utfordring i denne bransjen – vil vi fortsette å knuse alle de andre flyselskapene i Europa, sier han.

Pandemivinner

Lavprisselskapet har vært blant Europas største vinnere etter pandemien i en tid med økende renter og inflasjon, og har klart å gå inn i nye markeder når finansielt dårlig stilte konkurrenter har vært nødt til å trekke seg tilbake.

RyanAir er allerede Europas største flyselskapet i antall passasjerer; selskapet anslår at rekordhøye 168 millioner passasjerer vil fly med Michael O'Leary i året til utgangen av mars neste år.

Til tross for bunnoteringer på omdømmekåringer som i britiske Which – kun slått av den ungarske lavpriskonkurrenten Wizz Air i fjor – fortsetter altså kundene å strømme til selskapet. «Laveste kostnad vinner», som O'Leary selv overfor avisen koker ned forretningsmodellen.

Under pandemien ble ingen ansatte permittert, men fikk heller lønnen midlertidig redusert, og selskapet ble heller ikke rammet av kaoset blant en rekke europeiske flyselskaper som rett og slett manglet ansatte og kapasitet i fjor sommer.

– De har ikke gått særlig fra hovedmålet om å få ned enhetskostnadene, få ned prisene og ta markedsandeler, oppsummerer Chris Davies, investeringssjef i Baillie Gifford, den tredje største aksjonæren.