<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Analytiker: SAS kan slukes av Lufthansa

Flyanalytiker Jacob Pedersen tror investeringsfondet og kriselångiver Apollo kommer til å selge eierandelen innen 5 år. Da står Lufthansa øverst på listen.

    Publisert 27. mai 2023 kl. 08.38
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 326 ord
    OPPKJØP: Ifølge svenske SvD ventes det store transaksjoner i luftfartindustrien etter at tyske Lufthansa tok et jafs av italienske ITA Airways. Ifølge en flyanalytiker kan SAS være neste på listen. Foto: AFP

    Lufthansa punget ut vel 3,6 milliarder kroner for en eierandel på 41 prosent i etterfølgeren til det kriserammede Alitalia, ITA Airways, i tillegg til retten for å sluke hele selskapet i fremtiden.

    Den tyske giganten har likevel gjort det klart at det er interessert i å ta over et annet presset selskap – portugisiske TAP. Men her skal tyskerne møte på konkurranse fra Air France-KLM og britiske IAG. 

    Samtidig har vi SAS her hjemme, som for tiden går igjennom en strabasiøs konkursbeskyttelse i USA og kjemper for å hente inn sårt tiltrengt kapital. Apollo er en stor långiver, og Sydbank-analytiker Jacob Pedersen tror fort amerikanerne snart blir den nye største eieren i SAS, skriver svenske SvD.

    – Apollo er ingen langsiktig investor. Jeg tror det selger andelen innen 3-5 år, og at nye investorer kommer inn. Lufthansa står da øverst på listen min, sier analytikeren til avisen.

    I praksis innebærer det da at SAS vil gå inn som et eget varemerke under Lufthansagruppen. Da kan flyselskapet utvide det geografiske fotfestet og krysse av Nord-Europa på listen.

    Søker om godkjennelse

    Det har vært rykter om at Apollo, som er et av verdens største oppkjøpsfond, planlegger å søke om godkjenning fra svenske og danske tilsynsmyndigheter for å ta en majoritetsandel i SAS, som en del av flyselskapets redningsplan. 

    Avtalen går derimot mot en av EUs regler om at minst 50 prosent av et flyselskap må eies innenfor EU. Investeringsselskapet håper likevel på en godkjenning, som følge av at en stor del av Apollos kapital stammer fra Europa-baserte investorer, skrev Reuters i tidlig mai.

    – SAS passer perfekt inn i Lufthansagruppens forretningsmodell, sier Sydbank-analytikeren.

    Tanken med å konsolidere flyselskaper er at et nært samarbeid vil gi storsdriftsfordeler når det kommer til blant annet flykjøp, innkjøp av drivstoff og servicetjenester på flyplasser verden rundt.

    Ifølge Lufthansa kommer ITA Airways til å begynne å samarbeide direkte med de andre selskapene i gruppen.