<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flyskam hjelper ikke

Å slutte å fly er urealistisk, men mye kan likevel gjøres for å redusere utslippene, hevder Halvor Gløersen i Air France KLM i Norge.

    Publisert 30. mai 2023 kl. 22.09
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 536 ord
    VIL ØKE BRUKEN AV BIODRIVSTOFF: En undersøkelse viser at folk ikke bare vil fortsette å fly, men at de også ønsker å fly mer, ifølge Air France KLM. Her fra Schiphol-flyplassen i Amsterdam. Foto: Dreamstime

    Luftfart står i dag for 2–3 prosent av de årlige klimagassutslippene. Hvis alle sluttet å fly ville tallet blitt redusert til null, men det er ikke realistisk. Vi må finne på noe annet, og vi må gjøre det raskt.

    Halvor Gløersen. Foto: Air France KLM

    26. april lanserte EU-kommisjonen nye forskrifter som pålegger drivstoffleverandører å blande inn bærekraftig flydrivstoff, ofte referert til som SAF (Sustainable Aviation Fuel). Ambisjonen er å redusere flyenes klimautslipp med to tredjedeler innen 2050. Denne opptrappingen er på mange måter et svar på folks økende behov for å fly samtidig som mange av oss ønsker å foreta mer bærekraftige flyreiser. Passasjerene er til og med villige til delvis å betale for det, ifølge en ny skandinavisk undersøkelse av Novus for KLM.

    Undersøkelsen viser at folk ikke bare vil fortsette å fly, men at de også ønsker å fly mer. Dette bekrefter også de fleste prognoser. Flyprodusenten Airbus forventer for eksempel en årlig passasjervekst på 4,3 prosent frem til 2038.

    Folk flest kompenserer og rettferdiggjør sine flyturer med at de reduserer sine klimautslipp på andre måter. Mange mener også at det ikke er den enkelte forbrukers ansvar å redusere miljøbelastningen ved å fly. I Norge og Danmark sier 53 prosent at de ønsker å fly oftere enn de gjør i dag. I Sverige er tilsvarende tall rundt 60 prosent.

    Mange av oss håper på en fremtid der elektrisitet og hydrogen fullstendig erstatter fossilt brensel i fly. Men selv om utviklingen går raskt, er vi fortsatt mange år unna gode bærekraftige løsninger som kan brukes i bred skala.

    I fjor var den gjennomsnittlige reduksjonen av karbonutslipp for kunder i KLMs SAF-program for bedrifter 85 prosent

    Det finnes imidlertid en løsning som vesentlig reduserer klimapåvirkningen av luftfarten i dag. Og det er bruken av SAF. I fjor var den gjennomsnittlige reduksjonen av karbonutslipp for kunder i KLMs SAF-program for bedrifter 85 prosent. I dag velger mange forbrukere og stadig flere bedrifter å kjøpe SAF ved bestilling av flyreiser, men det er ikke nok. Vi må bevege oss raskere. Utfordringene ligger i kostnadene og tilgjengeligheten av bærekraftig drivstoff. SAF er dyrt, og mer bærekraftige flyreiser vil medføre dyrere billetter for bedrifter og forbrukere.

    Ifølge Novus-undersøkelsen er rett under halvparten av norske forbrukere villige til å betale mer for en billett dersom flyreisen er mer bærekraftig. I våre naboland er tallet enda litt høyere. Et betydelig antall respondenter sier også at de ikke vet hvordan de kan bidra til å gjøre flyreisen mer bærekraftig, eller at de synes det er komplisert. Det er helt klart et behov for flyselskapene for bedre å informere reisende om fordelene med SAF og forenkle prosessen med å kunne legge til SAF ved bestilling av billetter.

    Når vi vet at både teknologien og viljen er der, mangler det bare mer samarbeid for å øke fremdriften. Det er et felles bransjeansvar.

    Halvor Gløersen

    Salgsdirektør for Air France KLM i Norge