<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Risikerer ny skrekksommer

Hvis denne ukens samtaler med pilotene ikke fører frem, risikerer Lufthansa nok en streik – midt i den viktige sommersesongen.

    Publisert 27. juni 2023 kl. 14.51
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 369 ord
    VIKTIG UKE: For Lufthansa og konsernsjef Carsten Spohr. Foto: NTB

    En pilotstreik i sommersesongen er marerittet for ethvert flyselskap, og marerittet kan igjen bli virkelighet for Lufthansa-ledelsen som denne uken skal i avgjørende samtaler med pilotene i Vereinigung Cockpit (VC) om å avslutte en tvist om lønns- og arbeidsvilkår, melder Bloomberg.

    Partene inngikk i september i fjor en avtale om 980 euro i lønnsøkning, og en «våpenhvile» som forhindret pilotene i streike frem til 30. juni i år – førstkommende fredag. Forhandlerteamene møtes tirsdag, onsdag og fredag, og hvis ingen avtale landes i løpet av fredagen, vil pilotforeningen være fri til å avholde avstemning blant sine medlemmer om en ny streik i det som vil være Lufthansas mest innbringende periode av året.

    Tilbud avvist

    Fredag for halvannen uke siden la Lufthansa-ledelsen frem et tilbud pilotene i forrige uke karakteriserte som «absolutt utilstrekkelig.» Ledelsen tilbød 8,5 prosent ytterligere lønnsøkning i 30 måneder, mens pilotene på sin side vil ha 12 måneder. 

    En co-pilot (first officer) ville etter dette ha fått minimum 5.934 euro i månedslønn, stigende til 11.187 euro avhengig av erfaring. En kaptein ville ha startet med 11.780 euro i måneden, og endt opp med 18.837 euro. I tillegg kommer et skifttillegg på 16,3 prosent.

    I sin omtale av lønnstilbudet for halvannen uke siden, beskrev tyske Handelsblatt det som usikkert at dette ville være tilstrekkelig til å løse konflikten. Avisen viste eksempelvis til kilder i pilotkretser som hevder at særlig unge piloter er frustrerte med å måtte vente i opptil 17 år før de kan bli kapteiner. For noen år siden gikk dette mye raskere.

    Mye på spill

    Bloomberg understreker at mye står på spill for Lufthansa, og viser til de strukturelt høye kostnadene som utgjør en ulempe i forhold til mer strømlinjeformede konkurrenter. En omfattende streik nå, i løpet av den viktige sommersesongen, vil gjøre det vanskeligere for selskapet å hente seg inn igjen etter coronakrisen.

    Teamet rundt Lufthansa-sjefen Carsten Spohr vil være spesielt ivrige etter å unngå en nytt streikekapittel i pilotkonflikten som har ulmet gjennom det siste tiåret. Før «våpenhvilen» i september hadde konflikten slått ut i et tosifret antall streiker, tusenvis av kansellerte fly og påført selskapet kostnader på omtrent 500 millioner euro.