<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kabinfaktoren falt for Widerøe: – Markedet er fremdeles krevende

Widerøe tar grep for å øke etterspørselen etter at kabinfaktoren falt i juni.

Publisert 3. juli 2023
Oppdatert 3. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
DEMPET MARKET: Fortsatt høy prisvekst, svak norsk krone og rekordhøy rente legger en demper på Widerøes etterspørsel. Foto: NTB

Widerøes kabinfaktor, som angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket, falt med 4,1 prosent i juni, opplyser flyselskapet. 

Etterspørselen i sommerferien er noe lavere enn ventet, noe som førte til en svekkelse av kabinfaktoren i juni, ettersom at flyselskapet økte kapasiteten uten at antall passasjerer hadde tilsvarende vekst. 

Antall passasjerer var opp med 0,7 prosent i forhold til i fjor, men det skyldes primært at passasjertallene i juni 2022 var preget av en streik blant norske flyteknikere. Den underliggende trenden fra april/mai fortsetter imidlertid inn i juni, med noe færre passasjerer enn vi så i 2022, heter det videre.

Vil stimulere til økt etterspørsel

– Markedet er fremdeles krevende og vi ser at etterspørselen etter flyreiser åpenbart preges av tøffere, økonomiske tider, sier konsernsjef Stein Nilsen. 

TØFFERE TIDER: Stein Nilsen, adm. direktør, Widerøe. Foto: Are Haram

Widerøe vil fortsette å tilpasse produksjonen til den etterspørselen som er forventet fremover. 

– I tillegg tar vi en rekke grep for å stimulere etterspørselen for å fylle flyene fremover. Vi håper at de grep som vi tar på kampanjesiden vil få tilbake kabinfaktoren til der den skal være, fortsetter Nilsen.

For å stimulere til økt etterspørsel og kabinfaktor er derfor hyppigheten på salgskampanjen intensivert og prisene tilpasset et mer prissensitivt marked fremover.

Elflykonsept skrapes

Widerøes planer om å være lanseringskunde på det planlagte elflykonseptet til Tecnam P-Volt er skrinlagt som følge av at Tecnam legger konseptet til side, heter det videre.

– Widerøe har løpende vært orientert om utfordringene med batterikapasiteten på Tecnams elflykonsept. Det er derfor ingen overraskelse at dette prosjektet legges til side, kommenterer Nilsen.