<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Dette er rene penger i kassa

Norwegian har inngått en avtale om å kjøpe Widerøe for rett over 1,1 milliarder kroner. - Dette gir en kjerne av stabilitet inn i Norwegians virksomhet, sier styreleder Svein Harald Øygard.

Publisert 6. juli 2023
Oppdatert 6. juli 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 604 ord
Article lead
lead
KJØPER: Norwegians Geir Karlsen inngår samarbeid over en lav sko. Fra venstre: Styreleder Svein Harald Øygard i Norwegian, konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian og konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe på pressekonferansen torsdag formiddag. Foto: Thomas Bjørnflaten
KJØPER: Norwegians Geir Karlsen inngår samarbeid over en lav sko. Fra venstre: Styreleder Svein Harald Øygard i Norwegian, konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian og konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe på pressekonferansen torsdag formiddag. Foto: Thomas Bjørnflaten

NAS

Norwegian har inngått en avtale om å kjøpe Widerøe. Avtalen har satt en  kjøpesum på Widerøe til 1,13 milliarder kroner, men Norwegian anslår verdien av selskapet til å være på 2 milliarder.

– Vi har steintro på at dette er en smart ting å gjøre. Vi har hatt en dialog med Widerøe i mange måneder og tenker vi at vi får en god deal, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian, på pressekonferansen. 

Norwegians styreleder Svein Harald Øygard la vekt på at oppkjøpet vil gi klare synergier.

- Vi har ulik kjernevirksomhet, som vi kan bygge videre på. Mens Norwegians drift er preget av sesongvariasjoner, er Widerøes virksomhet mer flat. Dette gir en kjerne av stabilitet inn i Norwegians virksomhet.

Synergier

Han mener transaksjonen vil bidra til at Norwegian kan fylle opp fly inn til Norge med turister. I dag er fredagsflyene ofte fulle ut av landet, men tomme tilbake.

- Dette er rene penger i kassa.

Norwegian peker på at avtalen vil gi kundene et bedre rutetilbud, flere valgmuligheter og bidra til å sikre norske arbeidsplasser. Widerøe vil fremdeles bestå som eget flyselskap, med egen merkevare, organisasjon og med hovedkontor i Bodø.

Det som nå skjer gjør at reisende innenriks i Norge, men også internasjonalt, vil nyte godt av både Norwegian og Widerøes rutenett, og at disse rutene vil planlegges så reisene kan gå sømløst. 

– Kundene vil få billigere flybilletter fordi regjeringen er villig til å subsidiere Widerøe i et større omfang, sier Karlsen. 

Karlsen forteller at de har finregnet på hva de kan tilføre, og estimert synergiene til 2-300 millioner kroner årlig. 

– Vi føler i Norwegian at vi har gjort en attraktiv avtale, ser du på historisk lønnsomhet i Widerøe har de hatt en bunnlinje på 3-3,5 prosent, tar du inn synergiene vi vil få til betaler vi 3-3,5 prosent PE for Widerøe, det vil ta litt jobb å få ut synergiene men vi tror vi vil få det til, sier han under pressekonferansen.

– Dette er en milepæl i norsk luftfartshistorie. Vi er to norske flyselskap som har levd side om side i mange år, og til sammen kjenner vi luftfartsmarkedet i landet svært godt, sier Karlsen.

Fakta om Widerøe

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern, med hovedkontor i Bodø og administrasjonskontor i Oslo. Selskapet har en flyflåte bestående av i underkant av 50 fly og en markedsandel på norske innenriksruter på rundt 20 prosent målt ved antall passasjerer.

Begge selskapene vil fortsette å ha baser, hovedkontorer og ansatte i Norge på samme måte som i dag, med sine respektive arbeids- og kollektivavtaler. Widerøe vil opprettholde eksisterende avtaler med andre flyselskap. 

Av til sammen 107 ruter i Norge (Widerøe 85 og Norwegian 22), er kun fem overlappende. 

Kjepper i hjulene

Men dersom Konkurransetilsynet har innsigelser mot oppkjøpet, kan transaksjonen gå i vasken.

– Dette er en sak som må meldes til Konkurransetilsynet. Det kan ikke gjennomføres før vi har godkjent det, og dette vil bli behandlet på vanlig måte, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese, i Konkurransetilsynet til E24.

Han forteller at behandlingen kan være helt frem til jul, særlig om tilsynet har bekymringer for konkurransen i flysektoren. 

Flere samarbeid

Dette er ikke det første samarbeidet Norwegian har lansert i det siste.

Norwegian og Petter Stordalens hotellkjede Strawberry opprettet nemlig i slutten av juni et felles selskap for bonusprogrammene. Andre aktører vil også inviteres til å delta. 

«Det er klart at det er snakk om to betydelige verdier som legges sammen her, og for oss var det en stor beslutning å gjøre dette», sa Petter Stordalen til Finansavisen da sammenslåingen ble kjent.

Norwegian-gründer Bjørn Halvor Kise svarte dette på hva han tenker om fremtiden til Norwegian:

– Den tror jeg blir strålende.