<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

ABG kutter: Norwegian-aksjen i fritt fall

ABG Sundal Collier gjør som en rekke andre meglerhus, og kutter kursmålet. Norwegian-aksjen responderer med å smelle ned, og kursopgangen for året nærmer seg null.

Publisert 20. okt. 2023 kl. 16.50
Oppdatert 24. okt. 2023 klokken 10.32
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 500 ord
KURSEN FALLER: Norwegian leverer et rekordkvartal, men kursen er likevel ned 40 prosent siden 1 juni. FOTO: Thomas Bjørnflaten

 

«Rekordkvartal i Q3, men lavere visibilitet».

Slik lyder overskriften i Petter Nystrøms ferskeste Norwegian-analyse. I regnearkene til Nystrøm har han kalkulert seg frem til at Norwegian vil levere en EBITDA på 3,08 milliarder kroner og en EBIT på 2,11 milliarder kroner. Inntektene anslås til 8,7 milliarder kroner, en oppgang på 22 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor. 17 prosentpoeng av økningen skyldes økt kapasitet, mens 4 prosentpoeng skyldes at Norwegian har klart å skru opp prisene.

JEKKER NED NAS: Analytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier. FOTO: Iván Kverme

Tallene til Nystrøm er in line med konsensusestimater, som viser en EBIT på 2,13 milliarder.

Men til tross for at Norwegian skal legge frem drømmetall er all fokus rettet mot kostnadskontroll, dårlige makrotall som potensielt sett gir færre reisende og geopolitisk uro.

Og aksjekursen er i nærmest fritt fall.

Opp 81, ned 40

Ved inngangen til året var det fullstendig take off i Norwegian. I juni hadde aksjen steget mer enn 81 prosent for året, men så startet en nedtur som fremdeles ikke har gitt seg. 

For siden juni har aksjen falt rundt 40 prosent, godt hjulpet av kostnadsfrykt i både flyplassavgifter, vedlikehold, personal og flydrivstoff. En rekke aksjonærer tror det dreier seg om shortangrep, men det at en rekke analytikere nedjusterer estimatene gjør også sitt til å dempe forventingene.

Når man legger til at den amerikanske tiåringen nesten betaler 5 prosent i året så er det ikke utenkelig at også dette spiller inn.

INGEN UMIDDELBAR SUKSESS: Inngangen til Robert Næss i Norwegian. FOTO: Thomas Bjørnflaten

Forvalter Robert Næss har fått med seg at aksjen har falt kraftig, og har derfor vektet seg kraftig opp i Norwegian. Men selv Næss kan ikke gå på vannet, og erkjente samtidig:

– Det kan jo selvsagt gå begge veier.

Kursoppgangen for Næss har uteblitt, og oppgangen for året har også smuldret opp. Aksjekursen er nå kun opp noen få prosent for året.

Skrur ned forventningene

Nystrøm anslår at enheteskostnaden uten flydrivstoff lander på 40 øre, opp 4 prosent år over år. Men inntjeningsestimatene per aksje, EPS, blir kraftig påvirket av de økte drivstoffkostnadene. 

«I våre estimater for 2023 og 2024 er EPS ned rundt 6,5 prosent grunnet høyere drivstoffpriser», står det i analysen.

FOKUS PÅ KOSTNADER: Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian. FOTO: Thomas Bjørnflaten

Han legger også vekt på at det ikke er like enkelt å se inn fremtiden når det kommer til forhåndsbookinger, men det han ser er ikke bra.

«Vi ser tegn til en lavere etterspørsel.»

Videre står det:

«I Norge var den totale passasjertrafikken 8-9 prosent under nivåene pre-pandemien.  I sommer var den kun ned 5-6 prosent,» skriver Nystrøm. 

Han tror likevel at reisemål i sydligere strøk vil være attraktivt i tiden som kommer, men at flighter internt i Skandinavia vil ha lavere etterspørsel.

Konklusjonen hans er derfor at han nedgraderer aksjen fra 14 til 12 kroner, og opprettholder kjøpsanbefalingen.

«På 12 kroner trades aksjen til P/E-multipler på 10,1 for 2023 estimater og 7,5 for 2024».