<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Satser på fossilfritt

Norwegian kjøper fossilfritt flydrivstoff tilsvarende alt forbruk på 100 flyvninger mellom Aalborg og København.

Publisert 26. okt. 2023 kl. 13.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 282 ord
NY IDÉ: Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian, sier tiltaket er den mest effektive måten å oppnå målet til den danske regjeringen. Foto: Norwegian

 

Årsaken er at den danske regjeringen har satt et mål om å ha «grønne innenlandsruter» innen 2025. Sammen med Aalborg lufthavn vil Norwegian vise at «det er mulig å innføre fossilfritt flydrivstoff, også kalt SAF, i stor skala allerede i dag», skriver flyselskapet.

– For at dette skal bli vanlig praksis innen 2025, må tilgjengeligheten på fossilfritt flydrivstoff økes markant. Per nå finnes fossilfritt drivstoff kun i meget begrensede mengder, sier konsernsjef Geir Karlsen.

Fly er i dag godkjent for innblanding av 50 prosent fossilfritt drivstoff, men Norwegian velger å erstatte alt drivstoff som kreves til de hundre flyvningene med fossilfritt drivstoff. DCC & Shell Aviation Denmark skal levere drivstoffet til Aalborg lufthavns anlegg.

Selv har Norwegian et mål om å kutte sine samlede utslipp med 45 prosent innen 2030.

Dette er fossilfritt drivstoff:

 
  • Bærekraftig luftfartsdrivstoff (SAF) er laget av bioavfall og restprodukter, som for eksempel brukt matolje eller animalsk fett.
  • SAF står for «Sustainable Aviation Fuel»,
  • Bærekraftig drivstoff har et potensial til å redusere CO2-utslippene med så mye som opptil 75 prosent.
  • I 2021 utgjorde produksjonen av Sustainable Aviation Fuel (SAF) bare 0,01 prosent av flydrivstoff som forbrukes globalt, noe som bidrar til at prisen holder seg tre til fire ganger høyere priser enn konvensjonelt flydrivstoff.

Forbruket på de hundre flyvningene utgjør totalt rundt 140 tonn. 

«Bruken av fossilfritt drivstoff i disse ukene tilsvarer at Norwegians CO2-utslipp på ruten mellom Aalborg og København reduseres med samlet sett opp mot 80 prosent. På ett år har Norwegians rundt 2.200 flyvninger på denne ruten et totalt forbruk på cirka 3.000 tonn flydrivstoff. Dersom dette totalforbruket hadde blitt erstattet med fossilfritt flydrivstoff, ville CO2-utslippene på ruten ha blitt redusert med nesten 10.000 tonn, sett i et livssyklusperspektiv», skriver Norwegian.