<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– En åpenbar oppkjøpskandidat

Det nordiske flymarkedet er i spill, og Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen er overbevist om at IAG og Lufthansa snuser på Norwegian.

Publisert 3. nov. 2023 kl. 14.16
Oppdatert 4. nov. 2023 klokken 10.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 304 ord
Norwegian-oppturen fortsetter: – En åpenbar oppkjøpskandidat
03.11.2023 Mens Norwegian-aksjen falt kraftig ved forrige kvartalsrapport etter sommeren steg den tosifret når tallene for tredje kvartal kom på bordet. Hvorfor? Vi spør senioranalytiker Hans-Erik Jacobsen i Nordea. Vi ser nærmere på faren for at markedet bremser, hvorfor selskapet er en oppkjøpskandidat og hva som egentlig kan komme ut av bonussamarbeidet med Petter Stordalens Strawberry.

 

Tidenes beste resultat i tredje kvartal og en fortsatt solid booking-trend har satt fart på Norwegian-aksjen. Etter gårsdagens oppgang på over 10 prosent stiger den nye 4-5 prosent fredag.

Norwegian har blitt en ledende aktør i et nordisk flymarked som ifølge konsernsjef Geir Karlsen selv nå er i spill. Den oppfatningen deler senioranalytiker Hans-Erik Jacobsen i Nordea Markets.

– Åpenbar kandidat

Han anser en fusjon og samarbeidsavtaler med andre aktører som uaktuelt for Norwegian. Derimot lanserer han selskapet som en åpenbar oppkjøpskandidat.

– Norden er svært interessant for de store, ledende selskapene i Europa. Når Air France-KLM går inn og tar en stor bit av SAS, som har tapt milliarder år ut og år inn, er det utvilsomt at Norwegian – et særdeles veldrevet, godt kapitalisert selskap med bra branding, store markedsandeler og lite gjeld – er en helt åpenbar kandidat for et bud fra et av de store europeiske systemene, sa Jacobsen på Børsmorgen fredag. 

– Det er mer overraskende om et slikt bud ikke kommer enn at det vil komme, la han til.

IAG og Lufthansa

Analytikeren peker på IAG og Lufthansa som de to mest aktuelle kjøperne. Førstnevnte kjøpte seg opp til 4,6 prosent av Norwegian før pandemien, og la inn hele tre bud på selskapet i løpet av 2019. 

De to første lå under børskurs og ble avslått av Norwegian-styret – før det siste budet over børskurs ble godtatt utpå høsten dette året. Nærmere juletider trakk derimot IAG seg etter en «due diligence.» 

– At IAG ser på Norwegian, er jeg helt sikker på. Lufthansa, som nå mister SAS og sin nordiske tilknytning, vil ha et behov for å få noe lenger nord. For dem er det også høyaktuelt å by, sa Jacobsen.