<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Historisk utbytte – aksjen tar av

Ryanair setter stadig nye rekorder, og varsler sine første utbytter noensinne. Aksjen tar av i Dublin.

Publisert 6. nov. 2023 kl. 10.33
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 596 ord
NYE REKORDER: For Ryanair, ledet av Michael O'Leary. Foto: NTB

Ryanair fikk i halvåret som endte 30. september et resultat etter skatt på 2,18 milliarder euro. Dette var ny, soleklar rekord og opp fra 1,26 milliarder euro (59 prosent) i samme periode i fjor.

Driftsresultatet steg fra 1,52 til 2,42 milliarder euro (47 prosent), mens totale driftsinntekter gikk fra 6,62 til 8,58 milliarder euro (30 prosent). Dette fordelte seg med 6,1 milliarder euro fra rutetrafikk og 2,5 milliarder euro fra tilleggstjenester.

Boeing-trøbbel

Sammenlignet med første halvår i fjor steg passasjertrafikken 11 prosent til 105,4 millioner, og billettprisene i gjennomsnitt 24 prosent, takket være en sterk påske og rekordhøy etterspørsel gjennom sommersesongen. For helåret 2023/24 guider Ryanair en passasjertrafikk på 183,5 millioner – noe som også vil være rekord og tilsvare en vekst på 9 prosent fra forrige regnskapsår.

Denne guidingen avhenger ifølge selskapet av at «Boeing møter sine leveringsforpliktelser» ut året. Grunnet produksjonsforsinkelser ved Boeings fabrikker i Kansas og i Seattle senket Ryanair tidligere i høst forventede leveranser fra 27 til 14 fly mellom september og desember.

Minus i vinter

Lavprisflyselskapet guider nå et resultat før skatt på 1,85-2,05 milliarder euro for helåret 2023/24, noe som lett vil overgå den gjeldende rekorden på 1,45 milliarder euro. Ryanair forutsetter da moderate tap gjennom sitt regnskapsmessige andre halvår som ender 30. mars (vintersesongen).

Tapsprognosen forklares med usikre Boeing-leveranser, en betydelig høyere drivstoffregning (1,3 milliarder euro fra året før), «veldig begrenset» visibilitet for fjerde kvartal og risiko for svakere privat forbruk de neste månedene.

«Denne guidingen er fortsatt høyst avhengig av at uforutsette negative hendelser ikke oppstår (som Ukraina eller Gaza) fra nå og ut mars 2024», heter det videre.

Første utbytte

Samtidig åpner Ryanair nå for sine første, ordinære utbyttebetalinger. Styret erklærer nærmere bestemt 400 millioner euro (0,35 cent pr. aksje) til utbetaling i to like deler, først i februar og så etter generalforsamlingen i september. 

TAR AV: Ryanair stiger kraftig på Dublin-børsen mandag. Foto: NTB

For helåret 2024/25 og fremover går Ryanairs nye utbyttepolitikk ut på at rundt 25 prosent av resultatet etter skatt i foregående regnskapsår skal betales ut som utbytte. Selskapet åpner utover dette opp for utbetalinger av ekstraordinære utbytter og tilbakekjøp av egne aksjer.

I rapporten viser Ryanair til at aksjonærene – under den verste coronakrisen i september 2020 – spyttet inn 400 millioner euro i en emisjon som var avgjørende for utstedelsen av en «lavkostnads obligasjon på 850 millioner euro som hjalp konsernet med å komme ut av pandemien i en enestående sterk posisjon strategisk og finansielt.»

Markedet reagerer positivt på Ryanairs budskap, og sender aksjen opp mer enn 6 prosent på Dublin-børsen mandag formiddag.

Gamechanger

Samtidig vektlegger konsernsjef Michael O'Leary Ryanairs satsning på kutt av CO2-utslipp.

– Ryanair er et av EUs mest miljøeffektive store flyselskaper. Med en ung flåte og høy kabinfaktor ligger vårt CO2-utslipp pr. passasjerkilometer på kun 65 gram. Vi investerer tungt i ny, mer effektiv teknologi. I første halvår mottok vi 26 nye B737-8200 «gamechangers» (4 prosent flere seter, 16 prosent mindre drivstoff/CO2), sier han i rapporten.

B737-8200, eller Boeing 737 Max 8200, er en nyere versjon av 737 Max 8-modellen som ble satt på bakken i store deler av 2019 etter flere ulykker. Denne nyere versjonen, som tar 200 passasjerer (12 prosent flere enn Max 8), ble godkjent for trafikk av internasjonale luftfartsmyndigheter i 2021.