Stuper etter rekordtall
Wizz Air har aldri tjent mer enn i første halvår, men guidingen skuffer og aksjen straffes hardt.

Wizz Air fikk et resultat etter skatt på rekordhøye 400,7 millioner euro i halvåret som endte 30. september, noe som står i sterk kontrast til et underskudd på 384,3 millioner euro i samme periode i fjor.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 878,1 millioner euro, en firedobling fra 217,8 millioner euro i første halvår 2022. Driftsinntektene steg fra 2.193,8 til 3.052,3 millioner euro etter at antall passasjerer gikk fra 26,5 til 33 millioner – også det rekord.
Kabinfaktoren steg fra 86,9 til 92,6 prosent, selv etter at det ungarske lavprisflyselskapet økte kapasiteten (ASK) med 27 prosent fra første halvår i fjor. Enhetsinntekten (RASK) steg 9,6 prosent og enhetskostnaden (CASK) falt 0,8 prosent eksklusive drivstoff.
Sterk sommer
Toppsjef József Varadi forklarer fremgangen med bedre drift og en sterk sommersesong.
– Denne sommeren leverte vi betydelig bedre på driften sammenlignet med fjoråret. Kanselleringene var færre, og samlet flåteutnyttelse og -produktivitet steg på årsbasis. Inntekter og inntjening gjenspeiler de høyere volumene vi nå opererer med, og den enorme mengden arbeid og investeringer vi har gjort de siste tre årene, sier han ifølge rapporten.
– Vi fortsetter å se en positiv booking-trend i tredje kvartal, og solgt kabinfaktor overstiger fjorårsnivåene med et ensifret antall prosentpoeng, fortsetter Varadi.
I et intervju med Bloomberg påpeker han at selskapet vil dra nytte av trangere kår for forbrukerne.
– Kjøpekraften er under press, og det er bra for oss, sier toppsjefen.
Usikker makro
For helåret 2023/24 snevrer Wizz Air inn guidet intervall for resultatet etter skatt til 350-400 millioner euro, mot tidligere 350-450 millioner euro.
«Guidingen gjenspeiler våre forventninger for andre halvår gitt vedvarende makroøkonomisk usikkerhet og et utfordrende klima for drift», skriver selskapet.
«Vi er fortsatt godt beskyttet mot volatile drivstoffkostnader og valutabevegelser gjennom et systematisk sikringsprogram, og sterkere drift og en nyere flåte fortsetter å gjøre virksomheten mer effektiv, samtidig som enhetskostnadene reduseres», heter det videre.
Markedet liker ikke den nye guidingen, og sender aksjen ned over 8 prosent på London-børsen.