Take-off etter mangedobling
Ryanair viste fremgang på de fleste fronter i tredje kvartal, men Boeing-forsinkelser tvang frem et nytt kutt i trafikkguidingen. Aksjen stiger kraftig.

Ryanair melder om et resultat etter skatt på 148,6 millioner euro i sitt regnskapsmessige tredje kvartal (som endte 31. desember), opp fra 14,8 millioner euro i samme periode året før.
Konsensus samlet inn av selskapet selv pekte mot 60 millioner euro på bunnlinjen.
Inntektene steg fra 2.699 til 2.959 millioner euro, det vil si nærmere 10 prosent.
Driftsresultatet ble snudd fra minus 18,9 til pluss 32,6 millioner euro, mens resultatet før skatt gikk fra 2,7 til 143,7 millioner euro.
Senker guiding igjen
Ryanair guider en trafikk på nesten 200 millioner passasjerer for hele regnskapsåret 2025, noe som i så fall vil være 9 prosent flere enn året før. Dette forutsetter ingen nye forsinkelser i leveransene fra Boeing.
For regnskapsåret 2026 tar Ryanair derimot høyde for nye Boeing-forsinkelser, og senker trafikkprognosen til 206 millioner passasjerer. Dette tilsvarer i så fall en vekst på bare 3 prosent fra 2025-trafikken. I november ble trafikkprognosen tatt ned fra 215 til 210 millioner passasjerer, og nå kommer altså enda en nedjustering.
Antall passasjerer kom inn på 44,9 millioner i tredje kvartal, opp fra 41,4 millioner i samme periode året før. Trafikkveksten på 9 prosent skjedde til én prosent oppgang i oppnådde billettpriser, og forklares av selskapet med sterk jule- og nyttårsbooking.
Investorene reagerer med å sende Ryanair opp over 5 prosent på Dublin-børsen.
Ingen tidlig påske
Samtidig peker Ryanair på et gunstig sammenligningsgrunnlag, ettersom tredje kvartal i regnskapsåret 2024 ble preget av selskapets boikott av nettreisebyråer som Booking.com. Kabinfaktoren kom inn på 92 prosent – som i samme periode året før.
For resultatet etter skatt guider Ryanair forsiktige 1.550-1.610 millioner euro i regnskapsåret som avsluttes 31. mars, ettersom fjerde kvartal – i motsetning til i fjor – ikke vil dra nytte av en tidlig påske.
– Vi forventer at kapasiteten for kortdistanseflyginger i Europa vil holde seg strukket i 2025, ettersom mange Airbus-operatører fortsatt jobber med å reparere Pratt & Whitney-motorer. Videre sliter Boeing og Airbus med etterslep i leveransene, samtidig som konsolideringen av europeiske flyselskaper fortsetter, sier Ryanair-sjef Michael O'Leary i en kommentar.
En utbyttemaskin
Konsolideringen inkluderer Lufthansas oppkjøp av ITA, Air France-KLMs inntog i SAS og et forestående salg av TAP.
– Kapasitetsbegrensningene, kombinert med vår betydelige kostnadsfordel, sterke balanse, operasjonelle styrke og bestillinger av billige fly tror vi vil legge til rette for Ryanairs lønnsomme vekst til 300 millioner passasjerer i løpet av det neste tiåret, spår O'Leary.
Ryanair er ifølge mandagens rapport halvveis i sitt tilbakekjøpsprogram for egne aksjer på 800 millioner euro, og er i rute til å fullføre programmet innen utgangen av juni 2025. Da vil selskapet ha returnert nesten 9 milliarder euro (inklusive utbytter) til sine aksjonærer siden 2008. For tredje kvartal har styret vedtatt et utbytte på 0,223 euro pr .aksje.