Cruise er mer enn flytende turisme
For mange lokalsamfunn kan cruiseanløp bli en varig kilde til verdiskaping, innovasjon og bærekraftig utvikling, hevder Arnt-Einar Litsheim i Norske Havner.

Cruisetrafikken langs norskekysten har økt de siste årene. Det gir både muligheter og utfordringer for kommunene som tar imot skipene. Mange frykter masseturisme og belastning på miljø og infrastruktur. Andre ser potensial for inntekter. Forskjellen ligger i hvordan kommunene tilnærmer seg cruisenæringen. Er den en isolert gjest, eller en del av en helhetlig nærings- og reiselivsstrategi?
For at kommunene skal høste fordelene av cruiseturismen, må de aktivt innlemme den i sine næringsplaner. Det betyr å skape attraktive tilbud som strekker seg ut over de tradisjonelle butikkgatene: Kulturarrangementer, lokale matopplevelser, guidede turer til skjulte perler og samarbeid med lokale aktører.
Når cruiseturister opplever ekte og lokale kvaliteter, øker sannsynligheten for at de vender tilbake som individuelle reisende senere.
En strategisk tilnærming til cruisetrafikk kan gi langsiktig verdiskaping. For å lykkes må kommunene:
Potensialet er stort, men små kommuner har ofte færre ressurser til å utvikle en god strategi. Mange mangler en helhetlig plan for hvordan cruisetrafikken skal håndteres.
Løsningen ligger i samarbeid – mellom kommuner, næringsliv og kultursektor. Ved å jobbe sammen kan man skape en tydelig identitet og et tilbud som gavner både besøkende og lokalsamfunnet.
Kommunene må tenke langsiktig og se cruise som en del av en større nærings- og reiselivsstrategi. Ved å tilby mer enn bare en rask stopp i havnen, kan cruise bli en viktig brikke i lokal verdiskaping og helårsturisme.
Cruiseturismen vil ikke forsvinne, men den kan utvikles i en mer bærekraftig retning. Det kan blant annet skje gjennom elektrifisering og andre nullutslippsløsninger. EU vil om noen år stille krav til landstrømtilkobling for cruise. I Norge har vi allerede landstrøm for cruise i en rekke byer, og flere vil komme til. Flere sentrale havner vurderer krav til skipene om landstrømstilkobling i god tid før EU-forordningen kommer i 2029.
Dersom vi klarer å styre cruiseturismen smart, kan vi gjøre den til en verdifull ressurs fremfor en utfordring.
Arnt-Einar Litsheim
Fagdirektør i Norske Havner