<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gjør livet litt enklere for rike kunder

Audemars Piguet gjør livet for rike kunder litt lettere med siste nytt i anledning merkets 150-årsjubileum, en ny evighetskalender. 

Publisert 7. mars
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 4 ord
Article lead
Mandag, januar og 1. på topp: De nye evighetskronografene fra Audemars Piguet har en revidert layout på tallskivens funksjoner. Foto: Audemars Piguet

Evighetskalender. Det er blant de gjeveste komplikasjonene som kan puttes i en mekanisk luksusklokke og selge til høy pris. I tillegg til å vise tiden, får man servert dag, dato, måned og en månefaseindikator. Urverket skal samtidig ta høyde for variasjoner i måneder og skuddår, så om du teoretisk sett bruker en slik klokke hver bidige dag for resten av livet, skal det ikke være noe behov for å stille datoen. De store, kjente prestisjemerkene har alle slike i sortimentet, og de er vanligvis ettertraktet vare for de med dype lommebøker. 

Til tross for at såpass kompliserte klokker er imponerende å se på, kan de også være litt stress å eie. Om du lar din evighetskalender ligge ubrukt i safen over lenger tid, vil det fort være mer omfattende å stille den ved neste anledning enn hva gjelder et ordinært urverk. Som oftest er evighetskalendere utstyrt med knapper på siden av urkassen for å kunne stille inn de forskjellige funksjonene på nytt. Ofte må man frem med et eget verktøy for formålet (en slags pen-lignende “stylus” som du får med på kjøpet). Her er det bare å bruke instruksjonsmanualen for det den er verdt. Evighetskalendere hvor alt kan styres fra kronen er meget sjelden vare. 

Foto: Audemars Piguet

At dette som et praktisk og kritisk hverdagsverktøy i mekanisk form på håndleddet er utdatert, later det liten tvil om. Men evighetskalenderen, som er en herlig miks av svært små deler – som tannhjul – av svært høy presisjon, er rett og slett rimelig kult å beskue. Imponerende mekanikk.

Så til nyheten i denne saken. Som alle er nettopp evighetskalendere. Og alle gjør det litt lettere å eie en slik prestisjeklokke. Tre nye referanser fra Audemars Piguet, med et nytt urverk, i form av to stykk Royal Oak og én Code 11:59. 

Audemars Piguet

  • Familieeid, sveitsisk klokkemerke grunnlagt i 1875
  • Holder til i Le Brassus, en landsby i klokkedalen Vallée de Joux
  • Har for tiden ingen forhandler i Norge
  • Mest kjent for sportsklokken Royal Oak, første gang lansert på 70-tallet
  • Fjerde største sveitiske klokkemerke målt i verdi (Morgan Stanley)
  • Morgan Stanley og LuxeConsult anslår at merket i 2024 omsatte for 2,4 milliarder sveitserfranc og produserte 51.000 klokker. Gjennomsnittsklokken kostet anslagsvis, ifølge samme rapport, 49.000 sveitserfranc. 

Løser tidsklemmen

Da Audemars Piguet nylig slapp denne serien med nye evighetskalendere forrige uke, var ikke fokuset på at det var flotte klokker. Det kunne og burde en allerede forvente (Code 11.59, hvis design en del entusiaster og samlere er ambivalente til, kan kanskje diskuteres). 

Nyvinningen ved quantième perpétuel er at disse evighetskalenderne, takket være det ferske selvopptrekkende kaliberet 7138 (som i praksis tar over for et urverk merket har basert seg på siden slutten av 70-tallet), blir vesentlig mer brukervennlige enn foregående modeller fra merket (og svært mange av konkurrentene). Nå kan nemlig alle funksjonene styres via kronen. I stedet for via obskure, knøttsmå knapper. Faren for brukerfeil er også vesentlig redusert, ettersom tiden kan justeres nesten når som helst på døgnet uten å risikere å skade urverket. Brukeren kan også justere tiden tilbake, hvilket ytterst få evighetskalendere er kapable til å gjøre uten å levere klokken inn til urmaker. 

Rimelig komplisert, men lettere å bruke: Det nye kaliberet gjør evighetskalender-funksjonen vesentlig enklere å bruke enn tidligere, takket være at alt fra dag og dato til månefase kan justeres med kronen. Foto: Audemars Piguet

Det skal være nokså enkelt, med fire forskjellige posisjoner: I den første posisjonen kan man trekke opp urverket manuelt. Dra kronen ut et hakk for å sette riktig dato og måned, og to hakk ut er for å justere tiden. Dytter du kronen et hakk inn fra ytterste posisjon, kan månefase og ukedag justeres. 

Lanseringen skjer i anledning Audemars Piguets 150-årsjubileum, som er i år.  

Royal Oak

Royal Oak med den nye evighetskalenderen (passende med modellnavnet Perpetual Calendar) vil være tilgjengelig i to utgaver. I stål og i merkets egen legering kalt “Sand Gold”. Som vi omtalte da Audemars Piguet debuterte sistnevnte materiale i en tourbillon-utgave av Royal Oak i fjor, er markedsføringsnavnet kode for åtte karat gull, ispedd litt kobber og palladium, hvilket gir et visuelt inntrykk av en slags mellomting mellom rosegull og hvitt gull.

Den nye vinen: Royal Oak er utvilsomt Audemars Piguets mest ettertaktede modell, men også den relativt nye Code 11.59 får det nye evighetskalender-urverket. Foto: Audemars Piguet

Prisene er henholdsvis 109.300 og 130.000 sveitserfranc for utgaver med 41 mm urkasse i stål (blå tallskive) og “Sand Gold” (med matchende gyllenbeige tallskive). 130.000 sveitserfranc tilsvarer i skrivende stund 1,6 millioner norske kroner. 

Et par specs: Vannresistent til 50 meter, 55 timers gangreserve, urkassen er 9,5 mm tykk, tallskiven har Royal Oaks umiskjennelige vaffel-mønster og begge leveres på integrert lenke. 

I tillegg til de to ovennevnte gjør det nye urverket også opptreden i Code 11.59-kolleksjonen, denne gangen med urkasse i 18 karat hvitt gull (lyseblå tallskive, 41 mm urkasse, vannresistent til 30 meter). Da blir prisen 109.300 sveitserfranc. 

Audemars Piguet har for tiden ingen autoriserte forhandlere i Norge. Vil du shoppe, må du nesten reise, og da blir nærmeste alternativer enten Hamburg eller Stockholm. 

Reise og fritid

Informasjon om bruk av AI