– Skulle vi komme over noe mistenkelig, kan vi i første omgang ta det opp internt. Det er en helt annen verden for et mindre regnskapsbyrå. Dette er definitivt noe man ikke kan diskutere med hvem som helst. Revisor er kanskje en mulighet dersom selskapet har det, før man eventuelt går til det skritt å ta kontakt med Økokrim.
Programleverandørene må på banen
Det er ikke bare tilsynsmyndighetene Bakken ønsker å få høyere opp på banen. Han etterlyser også et nærmere samarbeid med programvareleverandørene.
– Vi må få med oss programvareleverandørene til å lage mer effektive screensverktøy. I dag virker det som om denne typen verktøy er langt nede på prioriteringslisten til mange av regnskapssystemleverandørene. Det er synd. Vårt mål er å ha like gode verktøy tilgjengelig som det bankene har, sier han.
Fokuset på økonomisk kriminalitet har ifølge Bakken økt ute i næringslivet de seneste årene og antallet saker som anmeldes til Økokrim har økt.
– Vi har ikke sett stor økning her i Azets og vi mener selv at vi jobber effektivt. Hos oss er det 10 personer som jobber med hvitvasking på heltid.
Med de nye skysystemene skjer det meste av bokføringstransaksjonene automatisk. Dette gir endrede utfordringer i å oppdage unaturlige transaksjoner sammenlignet med situasjonen for noen år siden, der de fleste transaksjoner ble håndtert av en person.
– Vårt fokus er på hele transaksjonsstrømmen, men vi kan aldri være 100 prosent sikre på at vi oppdager alle tvilsomme transaksjoner. Et godt samarbeid med flere aktører for å få effektive verktøy for analyse, med mål om å avsløre mistenkelige transaksjoner må til, sier Randulf Bakken.