AI gir fest for konsulenter
Store investeringer i teknologi gav økt etterspørsel etter konsulenter innenfor flere disipliner. Mye handler om utvikling innen AI.

Kunstig intelligens har vært det store buzz-ordet en lang periode, og AI er en gjennomgangsmelodi når Kapital har snakket med fire topper i ledende konsulenthus. Men ikke alle er enige:
– Det er ingen tvil om at hypen kom før realiteten, slik det vanligvis er, kontrer Ateas toppsjef, Steinar Sønsteby.
Uansett: Veksten for konsulentbransjen i Norden er opp 5,7 prosent og doblet seg i 2024, sammenliknet med året før. For første gang passerer markedet for konsulenter innen teknologi og innovasjon to milliarder euro. Det går frem av 2024-rapporten fra analysefirmaet Source. Rapporten tar for seg såkalt big consulting, store og middels store konsulentselskaper som har over 50 ansatte. I tillegg til konsulentselskapene har150 av deres store kunder deltatt i undersøkelsen.
De norske IT-aktørene forteller til Kapital at veksten i hovedsak skyldes økt etterspørsel etter kompetanse innen særlig kunstig intelligens, skyteknologi og cybersikkerhet.
Investeringer i ny og banebrytende teknologi har det siste året vært i fokus for konsulentenes kunder. Og når man legger mye penger i noe, vil man gjerne at det virker og at man oppnår full effekt. Derfor leier man inn kyndig hjelp – og mer skal det visstnok bli. Nesten to tredjedeler av selskapene i undersøkelsen sier de vil øke denne type investeringer i betydelig grad. I praksis betyr det blant annet at mange har snust på AI, men at enda større satsinger sannsynligvis venter.
For teknologikonsulenter i Norden vokste markedet i fjor med hele 7,7 prosent. Veksttallet for hele konsulentbransjen i Norge – alle disipliner inkludert, er 5,2 prosent. Det betyr at vi ligger bak både Sverige (6,6 prosent) og Danmark (6 prosent).
AI fra pilot til skalering
IT-giganten Sopra Steria, som har 3.300 ansatte i Norge, rapporterer om løft i etterspørselen etter selskapets tjenester.
– Vi opplever en solid vekst i tråd med – og faktisk noe over – utviklingen som beskrives i rapporten. Fra 2023 til 2024 har vi hatt en tosifret vekst, sier administrerende direktør i Sopra Steria, Kjell Rusti og fortsetter:
– Vi ser blant annet at AI-prosjekter i økende grad går fra pilotfase til skalering, og begynner å gi faktiske gevinster i virksomhetene. Samtidig er det avgjørende at slike prosjekter ikke bare handler om teknologi, men også om reell forbedring og effektivisering, sier Rusti, som vedgår at de har vært igjennom en tøff periode.
Vi ser blant annet at AI-prosjekter i økende grad går fra pilotfase til skalering, og begynner å gi faktiske gevinster i virksomhetene.Kjell Rusti, adm. dir Sopra Steria
– Markedet har vært krevende gjennom høsten og i første kvartal i år, men vi ser nå at pilene begynner å peke oppover. Oppdragene handler ikke lenger bare om digital transformasjon i generell forstand. Det handler om å realisere neste bølge mer målrettet, innovasjonsdrevet og med tydelige krav til verdiskaping.
Geopolitisk spenning
Ifølge rapporten fra Source er nordiske klienter et eksempel på The perfect storm som leder til storforbruk av konsulenter: De har store planer om endringer, og de ønsker sterkt å få dem gjennomført kjapt og problemfritt. Med denne bakgrunn sier hele 90 prosent av selskapene at de bruker konsulenter, hvilket er 26 prosent flere enn året før. Og mange opplever at det haster å få gjennomført planene for å kunne være konkurransedyktige – og sogar overleve i et stadig tøffere og skarpere businessklima. Derfor er konsulentvirksomheten innen teknologi og innovasjon spådd å vokse med seks prosent også i 2025
Men det har også dukket opp skyer på himmelen i form av stor internasjonal uro og usikkerhet, melder IT-giganten Accenture Norge.
– I Accenture opplevde vi god vekst innen tech-segmentet i Norge i 2024. Imidlertid ser vi nå en økt forsiktighet i markedet når det gjelder investeringer i techprosjekter. Den geopolitiske situasjonen bidrar også til at markedet er litt avventende med store investeringer, og det er mer fokus på kostnadsbesparelser, sier adm. direktør Torbjørn Eik-Nes.
Den geopolitiske situasjonen bidrar også til at markedet er litt avventende med store investeringerTorbjørn Eik-Nes, adm. dir. Accenture
Accenture-toppen observerer mye av det samme som Sopra Steria, og sier at veksten innen teknologi og IT i stor grad kommer av klientenes behov for modernisering og effektivisering, med skyteknologi og kunstig intelligens som sentrale drivere.
– Mange virksomheter jobber med større løft bort fra legacy-løsninger (interne løsninger, red. anm.) og over mot skybaserte plattformer. Samtidig er det stor interesse blant kundene våre for hvordan kunstig intelligens kan tas i bruk, både innen utvikling av software, i interne forretningsprosesser og i løsninger ut mot kunder. Agentbasert AI er et område vi ser økt etterspørsel etter, og vi tror dette vil øke betydelig i tiden som kommer, sier Eik-Nes.
AI-hype
Steinar Sønsteby, toppsjefen i Norges største IT-selskap – Atea, tror imidlertid at AI så langt har hatt mye mindre å si for konsulentselskapene enn de andre etterspurte temaene som er omtalt høyere opp i denne artikkelen.
– Jeg tror ikke AI er hoveddriveren for veksten. Det er ingen tvil om at hypen kom før realiteten, slik det vanligvis er. Det er ikke AI som drev konsulentmarkedet i 2024, slik jeg vurderer det, sier Atea-toppen som har rundt to tusen konsulenter i stallen. Sønsteby mener også at det mye omtalte problemet med knapphet på kvalifisert arbeidskraft innen IT, er overdrevet.
Det er ingen tvil om at hypen kom før realiteten, slik det vanligvis er.Steinar Sønsteby, toppsjef i Atea
– Jeg synes det vedvarende skriket om mangel på folk er litt kunstig. Ja, det vil alltid være litt press på kunnskap, men folk tilegner seg den kunnskapen som trengs for å få jobb og flytter seg fort. Det finnes i større grad en balanse her enn det jeg hører folk snakke om. Så langt har i hvert fall ikke vi hatt det problemet, avslutter Sønsteby.
Ifølge Accenture Norge-sjefen ansetter de mange nyutdannede hver høst og investerer betydelig i deres opplæring og utvikling.
– I et marked preget av økt forsiktighet og sterkere etterspørsel etter erfarne ressurser, blir det mer krevende å gi nyutdannede samme plass og ansvar. Nettopp derfor er det enda viktigere at vi sammen sikrer at denne gruppen får de riktige rammene og mulighetene til å lykkes – slik at vi bygger kompetansen vi som bransje vil være avhengig av i årene som kommer, sier Torbjørn Eik-Nes.
Også Sopra Steria vil holde trykket oppe med ansettelser i inneværende år.
– Vi fortsetter med offensiv rekruttering og tar inn mer enn 250 nyutdannede i august, sier Rusti.
Realiserer verdi fra teknologi
Mens konsulentmarkedet for teknologi og innovasjon i Norden anslås til to milliarder euro, beregner Source markedet for strategikonsulenter til å være omtrent halvparten. Strategikonsulenter opplevde også noe mindre vekst i fjor med 6,1 prosent.
Managing Partner i BCG Norge, Odd Arne Sjåtil, melder om solid vekst og god etterspørsel etter deres tjenester.
– Viktige drivere er den uro og volatilitet vi ser i markedet, den raske utviklingen av teknologi, særlig AI, og et fortsatt behov for dekarbonisering. I den konteksten bidrar BCG til strategiske retningsvalg, støtte til omstilling, økt robusthet og verdirealisering fra teknologiinvesteringer, sier Sjåtil og legger til at deres tjenester er etterspurt på tvers av industrier.
– Hvordan blir 2025?
– Vi har hatt en god inngang til 2025 og ser positivt på året. Mange av våre klienter er opptatt av å øke konkurransekraften, og da kan BCG bidra med verdifull kompetanse, sier BCG-toppen som leder mer enn 220 ansatte i Norge.