<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sikler etter å kjøpe Formel 1

Saudi-Arabia gjorde i fjor et mislykket forsøk på å kjøpe Formel 1-franchisen, men står klare hvis dagens eiere ombestemmer seg.

    Publisert 20. jan. 2023 kl. 15.50
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 249 ord
    SPORTSINTERESSERT: Kronprins og statsminister Mohammed bin Salman av Saudi-Arabia. Foto: NTB

    Saudi-Arabias statlige investeringsfond (PIF) vurderte et oppkjøp av Formel 1-franchisen, men en potensiell avtale falt i en tidlig fase i fjor da dagens eier Liberty Media ikke var interessert i å selge, opplyser kilder med kjennskap til saken til Bloomberg.

    PIF vurderte franchisen til godt over 20 milliarder dollar inklusive gjeld, opplyser kildene, som legger til at fondet fortsatt er interessert og vil være en seriøs budgiver om Liberty Media skulle endre mening.

    Representanter for partene har ikke svart på henvendelser om kommentarer.

    Flaggskip

    Formel 1 vil ifølge nyhetsbyrået være et flaggskip-oppkjøp for Saudi-Arabia ettersom sporten har steget i popularitet siden John Malone-dominerte Liberty Media kjøpte franchisen for 4,4 milliarder dollar i 2017. Liberty Media har prøvd å rekruttere nye tilhengere til sporten ved å promotere den i Asia og USA, og ved å lansere en strømmetjeneste direkte til forbrukere.

    Samtidig har Midtøsten vært et fokusområde for Formel 1-eierne. Region skal arrangere fire løp i løpet av 2023-sesongen, hvorav de to første i Bahrain og Saudi-Arabia i mars. Verdens største oljeprodusent Saudi Aramco inngikk en sponsoravtale med Formel 1 i 2020.

    Sportsinteressert

    Et Formel 1-oppkjøp vil i så fall føye seg inn i en rekke av saudi-arabiske sportsinvesteringer, eksempelvis i den engelske Premier League-klubben Newcastle. Kritikere kaller det «sportsvasking», det vil si et forsøk på å ta oppmerksomheten bort fra mer ømfintlige temaer som menneskerettigheter.

    Nasdaq-noterte Liberty Media omfatter i tillegg til Formel 1 radiovirksomheten Sirius XM, og er priset til nærmere 25 milliarder dollar.