<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fornyer sponsoravtale: Kraftig inntektshopp for Bayern München

Bayern München forlenger sponsoravtalen med Allianz, og får med det en inntektsøkning på over 60 prosent. 

    Publisert 21. mars 2023 kl. 15.52
    Oppdatert 21. mars 2023 klokken 16.41
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 289 ord
    MER Å RUTTE MED: Bayern München får 5 millioner euro mer fra Allianz pr. sesong i henhold til den nye avtalen. Her Bayern-spillerne Joshua Kimmich (f.v), Thomas Mueller og Jamal Musiala i en kamp mot Union Berlin på Allianz Arena i februar.  Foto: NTB

    Den tyske fotballklubben Bayern München forlenger samarbeidet den tyske forsikringskjempen Allianz med ytterligere ti år. De regjerende tyske mesterne og Tysklands største forsikringsselskap kunngjorde tirsdag at den nye avtalen løper ut til 2033, melder det tyske nyhetsbyrået DPA.

    VIKTIG SPONSOR: Bayern Münchens hjemmebane har hatt navnet «Allianz Arena» siden den ble oppført i 2005. Foto: Dreamstime

    Ifølge rykter spekuleres det i om den nye avtalen, som trår i kraft ved sesongstart 2023/24, vil gi en sterk økning i inntektene til Bayern München, og at klubben vi motta totalt 130 millioner euro, nesten 1,5 milliarder kroner, de neste ti årene. Det tilsvarer en økning på over 60 prosent fra dagens sponsoravtale som fotballklubben har med forsikringskjempen, hvor de mottar 8 millioner euro pr. sesong. 

    – FC Bayern legger stor vekt på pålitelige, vedvarende partnerskap. Vi er derfor veldig glade for å fortsette samarbeidet med Allianz. Vi ser tilbake på en felles suksesshistorie som har vart i mer enn 20 år, og som vi ønsker å legge til flere kapitler til, sier Bayern-sjef og tidligere toppkeeper Oliver Kahn i en uttalelse.

    Samarbeidet mellom FC Bayern og Allianz har pågått siden 2000, og fotballstadion til Bayern bærer også navnet til forsikringskjempen, «Allianz Arena». Allianz gikk også inn som aksjonær i fotballklubben i 2014, og har i dag en like stor eierpost i klubben som Adidas og Audi med 8,33 prosent hver. I tillegg har gruppen vært trøyesponsor for damelaget siden 2013, skriver DPA.