<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Apple kannibaliserer egen strømmetjeneste

Apple velger å vise storfilmer først på kino, for å skape blest og reklame for en annen tjeneste.

Publisert 23. mars 2023 kl. 15.18
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 216 ord
SCORSESE: Har nok en gang satt Leonardo DiCaprio i en hovedrolle. Her sammen med Lily Gladstone i filmen Killers of the Flower Moon, som opprinnelig skulle ha premiere på Apple+. Nå ender den kanskje opp med kinopremiere verden over. FOTO: Paramount/Apple+

Apple skal bruke 1 milliard dollar, tilsvarende 10,3 milliarder kroner, hvert år på produksjon av filmer som først skal lanseres på kino, skriver Bloomberg.

Det hele er et ledd i markedsføringen av egen strømmetjeneste.

Apple TV+ anslås å ha mellom 20 millioner og 40 millioner abonnenter, langt færre enn rivaler som Netflix og Disney+ og derfor skal Apple ha kontaktet en rekke filmstudioer og presentert sine planer, om å allerede i år få noen titler ut på kino, og enda flere i årene som kommer. 

Bloomberg skriver at listen over mulige kinofilmer fra Apple, er: 

  • Martin Scorseses «Killers of the Flower Moon», med Scorsese-gjengangeren Leonardo DiCaprio. 
  • Spionthrilleren «Argylle», regissert av Matthew Vaughn.
  • Ridley Scotts drama om den franske keiseren som møtte sitt nederlag under slaget ved Waterloo, «Napoleon».

Tidligere har Apple produsert film for egen strømmetjeneste, eller bare vist på kino med sterke begrensinger. Nå skal selskapets filmer ut på kino i full bredde — med minst én måned sammenhengende visning.

Trenger hjelp

Apple har fortsatt ikke ekspertisen internt til å gi ut filmer på kinoer over hele verden samtidig, skriver Bloomberg,  noe som forklarer hvorfor de har henvendt seg til tredjepartsdistributører for å be om hjelp.

Paramount Pictures vil gi ut Scorsese-filmen på kino, siden det er et originalt Paramount-prosjekt. Studioet har ikke gått med på å distribuere andre titler for Apple.