<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

To av tre briter vil bruke mindre denne julen

I en ny undersøkelse kommer det frem at nesten to tredjedeler av britene planlegger å bruke mindre til julen i år enn tidligere. 

    Publisert 6. nov. 2023 kl. 14.01
    Oppdatert 6. nov. 2023 klokken 14.01
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 264 ord
    SPARETILTAK: Ifølge en undersøkelse fra Accenture planlegger to av tre briter å bruke mindre til julefeiringen i år enn tidliger. Foto: Bloomberg

    Nesten to av tre briter sier de vil redusere pengebruken denne julen, viser en ny undersøkelse fra Accenture. 

    Ifølge undersøkelsen vil britene bruke mindre på gaver, spising ute samt mat og drikke til hjemmet på grunn av økte bekymringer rundt levekostnadene, skriver Reuters. I studien kommer det også frem at over halvparten planlegger å ikke utnytte de såkalte store salgsdagene «Black Friday», «Cyber Monday» eller Boxing Day, som også er en tradisjonsrik handelsdag i Storbritannia. 

    Undersøkelsen fra Accenture er vesentlig mer pessimistisk enn andre lignende undersøkelser fra tidligere i høst. Ifølge Reuters har undersøkelser fra både Deloitte og PwC som ble publisert i oktober vært mer optimistiske, og indikerte at omtrent en tredjedel av britene hadde planer om å bruke mindre denne julen.

    Accenture gikk forøvrig ut i fjor også på denne tiden og kunngjorde at mer enn to tredjedeler, 70 prosent, av britene ville kutte på forbruket deres til julen på grunn av høyere levekostnader. Og selv om den totale bruken gikk noe ned, brukte britene langt mer enn forventet.  

    Lavere levestandard

    Britiske husholdninger opplever for tiden den største nedgangen i levestandarder siden man startet å samle inn data på 1950-tallet, men forbruket har likevel holdt seg på et høyt nivå i år.

    Offisielle tall som ble publisert i oktober viste imidlertid at volumet av britiske detaljhandelssalg falt mer enn forventet i september, men Storbritannias største detaljhandelskjede, Tesco og deres konkurrent Sainsbury's har begge uttrykt optimisme med tanke på julesalget, skriver Reuters. 

    I USA er det derimot forventet vekst, men forventningene er likevel lave. Ifølge tall fra National Retail Federation (NRF) vil jule- og høytidsalget i 2023 ha den laveste veksten på fem år.