<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Telenor registrerer enorm økning i politisvindel

I forrige uke fanget Telenors svindelfiltre i mobilnettet opp over 1,1 millioner uønskede samtaler. I løpet av en vanlig uke ligger antallet på rundt 400.000.

Publisert 15. nov. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 154 ord
Article lead
lead
Telenor har de siste ukene registrert en økning i antallet tilfeller av forsøk på svindel – først og fremst tilfeller der svindleren utgir seg for å være politi. Illustrasjonsfoto: Beate Oma Dahle / NTB
Telenor har de siste ukene registrert en økning i antallet tilfeller av forsøk på svindel – først og fremst tilfeller der svindleren utgir seg for å være politi. Illustrasjonsfoto: Beate Oma Dahle / NTB

– Vi opplever nå en veldig stor svindelbølge, sier senior sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor Norge i en pressemelding.

Han knytter økningen i antallet uønskede samtaler til en økning i tilfeller av politisvindel.

De siste ukene har sikkerhetsavdelingen i Telenor fått inn en mengde henvendelser fra kunder som er blitt forsøkt svindlet av noen som utgir seg for å være politiet.

I noen av samtalene blir kundene møtt av en automatisk stemme som på engelsk forteller at de er under etterforskning. I andre tilfeller kan en person på flytende norsk opplyse om at kunden er blitt svindlet, og at det haster med å få stoppet dette.

I de fleste tilfellene prøver svindlerne å skremme den de ringer til å oppgi personlig informasjon – da ofte BankID.

– Politiet vil aldri, aldri, aldri spørre deg om din BankID. Dette er det utrolig viktig at folk forstår og husker på, sier politiinspektør og næringslivskontakt i Oslo politidistrikt, Christina Rooth, i pressemeldingen.

(NTB)