<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Børssmell for Höegh Autoliners

Lavere oppnådde rater for Höegh Autoliners sender aksjen rett ned på Oslo Børs. – Vi ser sterke rater i 2023, sier rederisjef Andreas Enger.

Publisert 12. jan. 2023
Oppdatert 12. jan. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 222 ord
Article lead
lead
FRAKTTALL: Höegh Autoliners sendes ned på børsen etter en oppdatering. Her er bilskipsrederiets 2016-bygde bilskip «Höegh Trapper», med en kapasitet på vel 8.500 personbiler. Foto: Höegh Autoliners
FRAKTTALL: Höegh Autoliners sendes ned på børsen etter en oppdatering. Her er bilskipsrederiets 2016-bygde bilskip «Höegh Trapper», med en kapasitet på vel 8.500 personbiler. Foto: Höegh Autoliners

HAUTO

Bilskipsrederiet Höegh Autoliners hamres ned på børsen etter å ha lagt frem en handelsoppdatering for desember, som viste at rederiet fraktet 1,4 millioner kubikkmeter med last.

De seneste tre månedene til og med desember har dermed Höegh Autoliners fraktet 4,1 millioner kubikkmeter.

Adm. direktør Andreas Enger sier at rederiet ser en midlertidig økning i volumene for nyproduserte, lette kjøretøy, såkalt FNLV – factory new light vehicle, før året var omme.

– Dette har ført til en dupp i ratene og fraktmiksen for desember, men det er fortsatt en sterk utvikling for fjerde kvartal, sier han, og fortsetter:

– Vi venter at fraktmiksen vil normalisere seg i første kvartal, og vi ser sterke rater og etterspørsel inn i 2023.

Lavere rater

I tidlig handel torsdag raste aksjen ned så mye som 15,6 prosent, men nedgangen har i løpet av ettermiddagen avtatt til 10,6 prosent til 62,50 kroner.

Den gjennomsnittlige bruttofraktraten var på 82,3 dollar pr. kubikkmeter i desember, mot 87,9 dollar måneden før. Det er andre måned på rad ratene viser en nedgang.

De seneste tre månedene er den tilsvarende raten på 86,2 dollar – pro rata.

«High & heavy»- og stykkgodsandelen (HH/BB) av volumer fraktet i desember var 25 prosent. Siste tre måneder var den HH/BB-andelen 26 prosent, opplyses det.

«High & heavy» er – som navnet tilsier – en betegnelse på last av unormal vekt og størrelse, som for eksempel anleggsmaskiner.