G7-nasjoner kan derfor ikke kjøpe russisk råolje til over 60 dollar fatet - om oljen transporteres med europeiske tankskip med europeisk forsikring.
For å omgå sanksjonene har Russland økt bruken av egne tankskip i eksporten av råolje, skriver oilprice.com.
Siden forbudet kom 5. desember, har europeiske tankskip fraktet rundt 30 prosent av all last som er sendt ut fra oljehavner i Russland.
Det er en nedgang på 50 prosent fra tidligere. Russisk frakt av råolje med russiske tankskip har økt med 22 prosent.
Fra og med 1. februar har Putin lagt ned forbud mot salg til nasjoner som respekterer pris-sanksjonene fra EU. Forbudet skal gjelde i fem måneder.
Langt under budsjettmål
I dag falt også prisen på russisk råolje til sitt laveste siden november 2020, ifølge Reuters.
Oljen blir nå handlet rundt en tredjedel lavere enn hva russiske myndigheter har budsjettert for i 2023. Prisen på russisk råolje er nå 38 dollar fatet. I fjor hadde Russland et budsjettunderskudd på 490 milliarder kroner, noe som tilsvarer 2,3 prosent av Russlands brutto nasjonalprodukt.
Russland har budsjettert med en råoljepris på 70 dollar fatet for 2023.