<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig hopp i gassfraktratene

VLGC-ratene har etter en svak periode skutt opp igjen denne uken. Meglerhuset Fearnley Securities spår et sterkt år for rederne.

    Publisert 28. jan. 2023 kl. 10.13
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 442 ord
    RATEHOPP: Arbeidende styreleder i John Fredriksens Avance Gas, Øystein Kalleklev, er nok godt vant med at markedet svinger. Han er for øvrig også adm. direktør i LNG-rederiet Flex LNG, også dette eid av skipsreder Fredriksen. Foto: Iván Kverme

       

    Etter at rederne som frakter flytende petroleumsgasser (LPG) klokket inn over 100.000 dollar dagen på tampen av fjoråret, har ratene falt pladask i år. Men i shipping kan bildet endre seg fort.

    For én uke siden ble ratene or såkalte VLGC-skip – very large gas carriers – for reisen fra Midtøsten til Japan notert til vel 37.200 dollar pr. dag. Nå er ratene igjen opp til 55.300 dollar pr. dag.

    Mye av årets nedgang skyldes en cocktail av flere leveringer av nybygg ved inngangen av året og mindre trengsel i den viktige Panama-kanalen, der ventetiden for skip har falt fra om lag 20 dager i slutten av november til rundt én uke.

    «Mens VLGC-ratene har hatt en dempet start på året på grunn av stort tilskudd av skip og vedlikehold i Midtøsten, forventer vi at dette vil snu senere i dette kvartalet», skriver meglerhuset Fearnley Securities i en oppdatering.

    Prisarbitrasje

    Fearnley-analytikerne peker på at prisdifferansen mellom amerikanske og asiatiske propanpriser fremdeles er stor, og noterer seg at dette er synlig da VLGC-ratene har bykset tilbake til over 50.000 dollar pr. dag de seneste dagene.

    Amerikansk propaneksport har lenge vært den store driveren for VLGC-skipsratene, en skipsklasse som både BW LPG og Avance Gas har i flåten.

    Høyere propanpriser i Asia øker viljen blant asiatiske innkjøpere til å se mot den billigere amerikanske varianten. Det øker også seilingsdistansene og behovet for flere skip, mens en lavere arbitrasje har motsatt effekt.

    Ifølge FactSet-konsensus, er VLGC-ratene  uten eventuelle fordeler ved å ha installert renseanlegg i form av scrubbere  ventet å snitte på 36.000 dollar pr. dag i år. 

    «Inntjeningen bør dermed forbli sterk til tross for at det er planlagt at 46 nybygg vil sjøsettes i løpet av året», skriver meglerhuset videre.

    Aksjer til rabatt

    Tidligere denne uken sa ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen at det kraftige ratefallet i år er vanskelig å forklare ut ifra fundamentale årsaker.

    Ifølge ham er prisdifferansen mellom amerikanske og asiatiske propanpriser fremdeles stor, hvilket betyr at betalingsviljen for transport mellom kontinentene fortsatt er på over 100.000 dollar pr. dag.

    «I det helt korte bildet ser det altså ut til at rederne ikke har nødvendig selvtillit til å holde tilbake når befrakterne ber om lavere rater, men som nevnt mener vi de fundamentale forholdene for et stadig sterkt LPG-fraktmarked står seg godt», sa Haugen til Finansavisen.

    Avance Gas og BW LPG handles til mer enn 40 prosent rabatt mot de underliggende skipsverdiene, anslo analytikeren.

    «For å argumentere for lavere kurser herfra, mener vi man må se et tydelig tilbudsoverskudd i lengre tid, og dertil lavere rater, som vi mener er lite sannsynlig», fortsatte han.

    Han har kursmål på 133 kroner og 108 kroner i henholdsvis BW LPG og Avance Gas.