<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Euronav holder tilbake utbytte

Euronav tjente 235 millioner dollar i fjerde kvartal, mot et tap på 72 millioner dollar i samme periode i 2021.

    Publisert 2. feb. 2023 kl. 09.21
    Oppdatert 2. feb. 2023 klokken 13.08
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 253 ord
    VIL IKKE GODTA FRONTLINES TERMINERING: Euronav-sjefen Hugo De Stoop. Foto: Euronav

    Ifølge kvartalsrapporten fra Euronav torsdag tilsier resultatet og utbyttepolicyen et totalt utbytte på drøye 87 millioner dollar – tilsvarende 43 cent pr. aksje – for 2022.

    Men til tross for den sterke resultatfremgangen i et godt marked for store råoljetankskip, ikke minst i den siste tremånedersperioden av fjoråret, velger rederiet bare å betale et utbytte på 3 cent pr. aksje.

    Det skyldes forholdet til Frontline og avtalen om sammenslåing av selskapene og det John Fredriksen-kontrollerte rederiets planlagte bud på alle aksjene, en avtale som ble inngått i fjor men som Frontline nå har terminert.

    Så langt er det bare utbetalt 3 cent pr. kvartal. Et nytt utbytte i samme størrelsesorden vil bli overført til aksjonærene om en måned, 2. mars.

    I pressemeldingen om resultatet skriver Euronav at rederiet «fortsetter å overholde våre forpliktelser i henhold til kombinasjonsavtalen» med Frontline.

    Vil ha «konstruktiv diskusjon»

    John Fredriksen/Frontline og den belgiske rederfamilien Saverys – som eier shippingselskapet Compagnie Maritime Belge (CMB) – er nå omtrent jevnstore eiere i Euronav med 25 prosent av aksjene hver. Saverys har imidlertid motsatt seg at Euronav skal slås sammen med Frontline.

    Om denne konflikten skriver styret i kvartalsrapporten:

    – Vi foretrekker å fortsette å søke en konstruktiv diskusjon med alle våre aksjonærer inkludert CMB da vi har til hensikt å jobbe for en løsning som er i alle aksjonærer interesse.

    For inneværende kvartal er halvparten av VLCC-kapasiteten i flåten leid ut på kontrakter som sikrer en spotinntjening på 55.000 dollar pr. skip pr. dag. For suezmaxene er 50 prosent av skipene utleid til en snittrate på 54.000 dollar dagen.