Ocean Yield med storavtale
I fjerde kvartal inngikk Ocean Yield en av selskapets største avtaler noensinne.

– I løpet av 2022 fortsatte vi å fornye og diversifisere flåten vår, og i fjerde kvartal forpliktet vi oss til å investere mer enn 600 millioner dollar i moderne, fremtidsrettede fartøyer, sier Ocean Yields adm. direktør Andreas Røde.
Dette sender den totale investeringen for fjoråret under ett opp i mer enn 1 milliard dollar.
Den siste avtalen er inngått med John Fredriksens motstander i tankrederiet Euronav i Antwerpen, den belgiske Saverys-familien. Saverys' rederi CMB har bestilt inntil ti såkalte newcastlemax-carriere - store malmskip - mens finansieringen av denne flåten overlates til det norske selskapet.
Parallelt med at Ocean Yield kjøper skipene inngås det leieavtaler på 15 år der CMB skal stå for driften.
Prisen pr. skip er avtalt til 57,6 millioner dollar, tilsvarende 570 millioner kroner etter en selgerkreditt som kan anslås til 10 prosent. Det betyr at verftsprisen ligger rundt 64 millioner dollar.
Medregnet disse avtalene har det skipseiende selskapet i Oslo nå kontrakter som sikrer driftsinntekter på 3,8 milliarder dollar.
Overtatt av KKR
I fjerde kvartal hadde Ocean Yield totale inntekter på 55,4 millioner dollar, opp fra 47,4 millioner dollar i samme kvartal året før. Selskapet fikk et driftsresultat på 45,2 millioner dollar, mot 34,1 millioner dollar for et år siden.
Nettoresultatet var 21,1 millioner dollar, opp fra 18,1 millioner dollar året før.
Det amerikanske investeringsselskapet KKR la høsten 2021 inn et bud på Kjell Inge Røkke-kontrollerte Ocean Yield. Budet på 41 kroner pr. aksje priset selskapet til 7,2 milliarder kroner og sendte Aker Capital ut av Ocean Yield med en gevinst, inkludert utbytte, på nærmere 6 milliarder kroner.
KKR tok selskapet av børs for litt over ett år siden.