<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Stortap for Havila Kystruten

Pengene rant ut for Havila Kystruten i 2022. Uten statlig LNG-støtte ville tapet ha nærmet seg 700 millioner kroner.

    Publisert 27. feb. 2023 kl. 19.55
    Oppdatert 28. feb. 2023 klokken 11.53
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 276 ord
    DRIVER FOR HALV MASKIN: Havila Kystruten har fortsatt bare to av de avtalte fire skipene i trafikk mellom Bergen og Kirkenes over to år etter at kontraktsperioden på 10 år begynte å løpe. På bildet «Havila Polaris». Foto: Havila Kystruten

     

    Fjerdekvartalsrapporten til Havila Kystruten viser at selskapet tapte voldsomme 570 millioner kroner før skatt i fjor sammenlignet med minus 79 millioner året før. I fjerde kvartal alene endte underskuddet på 237 millioner.

    Uten statlig støtte til kjøp av LNG, som skipene benytter som drivstoff, ville regnskapet sett enda verre ut. Da hadde tapet for året vært 116 millioner kroner mer.

    Det er avtalt et tilleggsvederlag der selskapet dekker prisoppgangen for gass på 60 prosent av anbudsgrunnlaget fullt ut, mens Samferdselsdepartementet tar 90 prosent av merkostnadene utover dette.

    I den siste tremånedersperioden i fjor fikk Havila Kystruten 21 millioner kroner i LNG-støtte fra staten.

    Gjennom fjerde kvartal seilte selskapet med to av de avtalte fire skipene i ruten. Ifølge Havila Kystruten bærer belegget forstatt preg av usikkerhet og kanselleringer fra flere turoperatører. 

    Høye driftskostnader

    Mens lønnskostnadene i 2021 var 40 millioner kroner steg de til 230 millioner kroner i fjor. Samlet økte driftskostnadene fra 82 til 572 millioner kroner.

    Det avspeiler at selskapet er i en oppbyggingsfase, der lønninger og andre utgifter som relaterer seg til opplæring av mannskapet før alle skipene kommer i drift er betydelige.  

    Det vektlegges imidlertid at selskapet får gode tilbakemeldinger på produkt og konsept, og at man nå ser en økende interesse for merkevaren.

    Dette har ført til oppgang i bookingvolumene, der bestillingstallet for januar og februar i år ligger 13 prosent over budsjettet.

    Havila Kystruten har i likhet med Hurtiugruten avtale med staten ved Samferdselsdepartementet om å betjene kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen. De to rederiene skal trafikkere strekningen med henholdsvis fire og syv skip.

    I begynnelsen av februar varslet Samferdselsdepartementet at Havila Kystruten må betale bøter for manglende skip i sambandet.

    HAVILA KYSTRUTEN

     

    (Mill. kr.)4.kv./222022
    Driftsinntekter84,5332,1
    Driftsresultat−137,9−305,6
    Resultat−237,3−570,4