<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

EU foreslår utestenging av russiske skip

EU har foreslått å utestenge skip som forsøker å omgå sanksjonene rettet mot russisk olje fra unionens medlemslands havner.

Publisert 8. mai 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 232 ord
Article lead
lead
STENGT: Europakommisjonen har foreslått å stenge alle av unionens havner for skip som har deltatt i transport av russisk olje og gass, som er solgt for mer enn EUs pristak. Foto: AFP
STENGT: Europakommisjonen har foreslått å stenge alle av unionens havner for skip som har deltatt i transport av russisk olje og gass, som er solgt for mer enn EUs pristak. Foto: AFP

Forslaget er et ledd i EUs forsøk på slå ned på oljeeksport fra Russland under pristaket satt av G7-landene, og er en del av en større sanksjonspakke rettet mot Russland som følge av krigen i Ukarina, ifølge Bloomberg. Med pristaket på russisk olje og gass allerede implementert er EUs fokus nå rettet mot å stenge smutthull i regelverket for å effektivisere håndhevingen av sanksjonene.

Norge har også innført et pristak på petroleumsprodukter fra Russland i sanksjonsregelverket.

Les om hvordan russisk eksport av olje har foregått:

Europakommisjonen foreslår dermed å utestenge alle skip og fartøy som bryter sanksjonene fra Europas havner. Spesielt nevnes overføring av petroleumsprodukter mellom skip som et sanksjonsbrudd som kan føre til utestengelse.

Overføring av russisk olje mellom skip har blitt en viktig metode for Russland å få eksportert produktene sine etter EUs oljesanksjoner ble innført tidlig i desember. Sanksjonene innebærer at selskap fra EU ikke har lov til å fasilitere for eller gjennomføre transport av russisk olje, med mindre fatprisen er på eller under G7-landenes pristak på 60 dollar fatet.

Spesielt har skipsoverføringer foregått i Ceuta, en spansk eksklave i Nord-Afrika, og ved den greske kysten, nær Kalamata. Særlig bruker Russland en flåte bestående av eldre skip for å omgå sanksjonene. 

De fleste av skipene i flåten nærmer seg 20 år, men fremfor at eierne selger dem til skraping, selges de videre til nylig etablerte selskaper som fortsetter å drifte dem.