Tankgigant dro inn 1,8 milliarder
Euronav dunket inn skyhøye rater i første kvartal. Det styrker rederisjefens tro på at man står overfor en mangeårig oppgangssyklus.

– Den motsykliske styrken i første kvartal understreker synet vårt om at sterke og varige drivere er på plass for en fortsatt mangeårig oppgangssuklys i fraktmarkedene for stortankskip, sier rederisjef Hugo de Stoop.
De totale inntektene for det belgiske tankrederiet endte på 366,7 millioner dollar, opp fra 130,4 millioner dollar i fjor. Det ga et nettoresultat på 175,0 millioner dollar, fra et underskudd på 43,4 millioner dollar.
Nettoresultatet tilsvarer om lag 1,8 milliarder kroner etter dagens vekslingskurs.
Utbyttet er besluttet til 0,7 dollar pr. aksje, og vil komme på toppen av utbyttet på 1,1 dollar pr. aksje for i fjor, som først ble holdt igjen som følge av den nå den strandede sammenslåingen med John Fredriksens Frontline.
Dermed kan aksjonærene vente seg et samlet utbytte på 1,8 dollar pr. aksje, utbetalt i inneværende kvartal.
Euronav-aksjen stiger torsdag 3,1 prosent til 14,6 euro på Brussel-børsen.
Euronav
(Mill. USD) | 1. kv./23 | 1. kv./22 |
Driftsinntekter | 336,7 | 130,4 |
Driftsresultat | 202,2 | −19,1 |
Resultat før skatt | 171,8 | −43,3 |
Resultat etter skatt | 175,0 | −43,3 |
Gode rater
Men ratene for storankskip har i senere tid falt kraftig. Ifølge en oversikt av Fearnley Securities, har VLCC-ratene for ruten Persiabukten til Kina falt 68 prosent den seneste måneden til 17.200 dollar pr. dag – under det rederne krever for å gå i null.
Likevel har Euronav klart å leie ut sine skip til gode rater for andre kvartal. 62 prosent av kapasiteten til VLCC-flåten er sikret et snittinntjening på 67.000 dollar pr. dag.
For suezmax-flåten er 51 prosent av kapasiteten for andre kvartal leid ut til en kruttsterk inntjening på 62.000 dollar pr. dag.
Til sammenligning seilte VLCC- og suezmax-flåten inn rater på henholdsvis 51.400 og 70.600 dollar pr. dag i første kvartal.
Får støtte
Clarksons-analytiker Frode Mørkedal skriver et notat til sine kunder at Euronav gjorde det langt bedre enn ventet, der suezmax-flåten hovedsakelig var årsaken bak de bedre resultatene.
«Til tross for et lunkent investorsentiment på grunn av mulige resesjonseffekter på oljeetterspørselen og svakere kinesisk etterspørsel, forblir vi bullish», skriver han.
«Vi oppfordrer investorene til å utnytte det nåværende fallet i verdsettelsene for å øke eksponeringen mot det vi mener er en mangeårig oppgangssyklus».
Nylig ble det også kjent at Fredriksen-systemet får to plasser ved styrebordet. John Fredriksen selv og britiske Cato H. Stonex rykker inn sammen med CMBs toppsjef og finansdirektør – Marc Saverys og Patrick de Brabandere.