<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spetalen og Fredly med storkjøp i rederi

Investorene Øystein Stray Spetalen og Arne Fredly så en kjøpsmulighet da Höegh Autoliners-aksjen stupte tosifret.

    Publisert 30. mai 2023 kl. 09.59
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 396 ord
    PÅ SHOPPING: Øystein Stray Spetalen og Arne Fredly, som ofte gjør kortsiktige handler på Oslo Børs, har funnet et rederi de har troen på. Foto: NTB

     

    Flere investorer så sitt snitt til å kjøpe aksjer i Höegh Autoliners etter at hovedeier Leif Höegh & Co (LHC) varslet et storsalg tirsdag forrige uke. 

    Styreleder Leif Høegh solgte aksjer for 765 millioner kroner i bilfraktrederiet, tilsvarende rundt 6,4 prosent av alle aksjene i selskapet.

    Påfølgende dag, onsdag, raste aksjen 14,7 prosent, det største fallet i rederiets børshistorie. Nettopp denne dagen lastet flere bjellesauer opp.

    Aksjonærlistene viser at Arne Fredly kjøpte 2,4 millioner aksjer, mens Øystein Stray Spetalen kjøpte i underkant av 1,6 millioner aksjer. Sistnevntes børsnoterte investeringsselskap, Saga Pure, plukket i tillegg opp 500.000 aksjer.

    Fjerde største eier

    Gjennomsnittsprisen 24. mai var på 62,31 kroner. Gitt denne kursen lastet Fredly og Spetalen for henholdsvis 150 millioner og 98 millioner kroner. Saga Pure måtte ut med vel 31 millioner kroner.

    Fredly er med sine totalt 3 millioner aksjer oppført som fjerde største eier i Höegh Autoliners, enn så lenge. Både Fredly og Spetalen er kjent for å gjøre kortsiktige kjøp på børsen.

    Aksjonærlistene oppdateres med to dagers etterslep og det er dermed ingen garanti for at investorene fortsatt sitter med aksjer. Bevegelsene i listene kan også være knyttet til andre typer transaksjoner enn rene kjøp og salg.

    Flere andre investorer valgte også å investere i Höegh Autoliners samme dag. Platekompaniet-gründer Egil Dahl står oppført med et kjøp på 250.000 aksjer onsdag.

    Wiese-familiens Wieco Invest kjøpte i underkant av 350.000 aksjer, mens Ketil Skorstads Tigerstaden kjøpte 100.000.

    Adm. direktør Andreas Enger smidde også mens jernet var varmt, og lastet opp med 12.000 aksjer da aksjekursen var på sitt laveste. Med en snittkurs på 61,56 kroner bladde han opp for totalt 738.720 kroner.

    Himmelferd på børs

    Etter storsalget eier Leif Höegh & Co (LHC) rundt 41,5 prosent av aksjene i bilfraktrederiet. I børsmeldingen opplyser selskapet at LHC går inn i en lock-up-periode på 180 dager, hvor selskapet ikke kan selge aksjer i Höegh Autoliners.

    – Det vi har solgt unna, er det vi støttekjøpte ved børsnoteringen for to år siden, sier Leif Høegh, styreleder i både Höegh Autoliners og LHC til Finansavisen.

    Tilbake i november 2021 hentet Höegh Autoliners over 1,2 milliarder kroner til en kurs på 21 kroner ved noteringen på Euronext Growth. Seks måneder senere ble aksjene overført til hovedindeksen.

    – Vi er fortsatt positive til selskapet og ser at det er mye bra som skjer, sier Høegh.

    De siste tolv månedene er aksjen opp sterke 82 prosent på Oslo Børs.