<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Resultatsmell på 350 millioner

Jinhui Shipping hadde et langt svakere første kvartal i år enn i fjor. Bunnlinjen svingte fra pluss 19 til minus 13 millioner dollar.

    Publisert 31. mai 2023 kl. 08.46
    Oppdatert 31. mai 2023 klokken 10.16
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 263 ord
    DROPPER UTBYTTE: Tørrlastrederiet Jinhui Shipping and Transportation gikk med underskudd i første kvartal i år, en periode da markedet var svakt. Foto: Wikimedia Commons

     

    Jinhui Shipping and Transportation

     
    (Mill. USD)1. kv./231. kv./22
    Driftsinntekter14,432,6
    Driftsresultat−11,419,4
    Resultat før skatt−12,819,0
    Resultat etter skatt−12,819,0

    Jinhui Shipping and Transportation mer enn halverte inntektene i første kvartal, og bunnlinjen svingte til et markant underskudd, fremgår det av kvartalsregnskapet fra det Hongkong-baserte, Oslo-noterte tørrlastrederiet.

    Inntektene rapporteres ned 56 prosent, til 14,3 millioner dollar. I første kvartal i fjor hadde rederiet inntekter på 32,6 millioner dollar.

    Resultatet etter skatt viser minus 12,8 millioner dollar. Til sammenligning tjente Jinhui 19,0 millioner dollar på bunnlinjen i tilsvarende periode i fjor – løftet av en gevinst på 6,1 millioner fra salg av skip.

    Førstekvartalsresultatet er altså svekket med rundt 32 millioner dollar – eller mer enn 350 millioner kroner.

    Rederiet forklarer utviklingen med at stadig mer utfordrende makroøkonomiske og finansielle forhold har ført til et svakere tørrlastmarked i første kvartal i år, samtidig som det var sterke rater i tørrlastmarkedet i første kvartal 2022.

    Ser bedring

    Jinhui-flåten består av 24 supramax-fartøyer og ett innleid panamax-fartøy. Flåtens gjennomsnittlige daglige timecharter-inntjening i første kvartal var på 6.580 dollar, en nedgang på 62 prosent fra første kvartal i fjor, da snittinntjeningen lå på 17.510 dollar pr. dag.

    Rederiet peker imidlertid på at stemningen i markedet gradvis tok seg opp i mars, hjulpet av økt etterspørsel for tørrlastvarer og begrenset tilgang på skip.

    Jinhui venter også at etterspørselen for råvarer vil holde seg sterk på lengre sikt, samtidig som veksten i den globale tørrlastflåten ventes å bli værende på historisk lave nivåer.

    Rederiets styre har besluttet å ikke utbetale noe utbytte for første kvartal.