<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rekordkontrakt for Trøim-rederi

Tor Olav Trøims Himalaya Shipping har leid ut to skip på lange avtaler. – Det høyeste oppnådd så langt, sier rederisjefen.

    Publisert 6. juni 2023 kl. 10.46
    Oppdatert 6. juni 2023 klokken 13.36
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 266 ord
    REKORD: Tor Olav Trøim står oppført med 33,76 prosent av aksjene i Himalaya Shipping. Selskapet annonserte tirsdag å ha inngått kontrakter for ytterligere to Newcastlemax-ship. Foto: Iván Kverme

     

    Tørrbulkrederiet Himalaya Shipping har inngått en timecharter-avtale for to av sine newcastlemax-skip med det som omtales som en «velrenommert motpart».

    Avtalen omfatter to av Himalaya Shippings nybygg, som for tiden er under konstruksjon ved New Times-verftet i Jinjiang i Kina. Skipene er ventet å leveres fra New Times-verftet en gang mellom januar og juli i 2024.

    Kontraktstiden er i utgangspunktet på mellom 22 til 26 måneder, men kan forlenges av motparten med ytterligere 11–13 måneder. 

    Begge kontraktene er knyttet til utviklingen i Baltic Dry-indeksen, men Himalaya Shipping kan konvertere kontraktene til en fast fremtidsrate. De inkluderer også en deling av den eventuelle scrubber-premien.

    – Premien i disse avtalene er så vidt vi vet de høyeste som er oppnådd – til og med sammenlignet med våre tidligere avtaler, sier Herman Billung, adm. direktør i Himalaya Shipping.

    REKORDHØYT: Adm. direktør i Himalaya Shipping, Herman Billung. Her fra Pareto-konferansen i 2022. Foto: Eivind Yggeseth

    Dermed har rederiet kontrakter på ni av de 12 nye newcastlemax-carrierne. Himalaya melder også om at de opplever sterk interesse for de gjenværende tre. Alle av selskapets skip har en kapasitet på 210.000 dødvekttonn.

    Tor Olav Trøim dominerer på eierskapssiden av selskapet, og satt ifølge aksjonærlister med en eierandel på 33,76 prosent pr. 31. mars. Da gikk også selskapet på børs i New York, men er også notert i Oslo.