<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Neste lønnsslipp får de utbetalt 30 ganger mer

Neste lønnsslipp vil vise sommerbonuser på 30 månedslønninger for shippingansatte. Men det er skyer i horisonten.

Publisert 6. juni 2023 kl. 13.58
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 305 ord
BONUS: En slepebåt bistår et skip fra kinesiske Yang Ming Marine. Foto: Getty Images

Det taiwanske containerfraktrederiet Yang Ming Marine gir sine ansatte i snitt 30 månedslønninger i sommerbonus. De ansatte har allerede fått en bonus tilsvarende en årslønn hittil i år.

I gjennomsnitt ligger lønnen på rundt 20.000 kroner i måneden, og det resulterer i en bonusutbetaling på nesten 600.000 kroner, ifølge den taiwanske næringslivsavisen Focus Taiwan.

Ifølge Economic Daily News har selskapet nemlig bestemt at minimum én prosent av overskuddet skal betales som bonus til de ansatte, skriver DN . Bonusutbetalingen ble nylig godkjent av generalforsamlingen

Mørke skyer

Men de voldsomme utbetalingene er et resultat av gammel moro. Fraktratene har nemlig falt voldsomt de siste månedene.

«Økt inflasjon, mindre trengsel ved havnene og en kraftig nedkjøling i den globale økonomien har skylden for det betydelige fallet i containerratene vi har sett den siste tiden», sa Fredrik Hermansson, som representerer det taiwanske rederiet Evergreen i Norden, til Finansavisen da nedturen startet i november.

Containerfraktrater har falt fra 15.000 dollar til rundt 2.000 dollar på få måneder. Skjermbilde: Drewry

For å frakte en 40 fots container fra Asia til Europa måtte man ut med 15.000 dollar på tampen av 2022 og i perioder kostet det over 20.000 dollar å sende en container fra Asia til den amerikanske vestkysten. Tidligere var normalprisen rundt 1.200 dollar og nå er den rundt 1.700 dollar, ifølge en global containerfraktrateindeks.

Yang Ming Marine-aksjen ble mer enn 30-doblet under pandemien. Aksjekursen har falt, men er fremdeles 10 ganger høyere enn hva den var for tre år siden. Containerfraktboomen er over og selskapet tror overskuddet for 2023 vil falle med 99 prosent sammenlignet med fjoråret.