<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ser to knallgode år i shipping

Shippingaksjene har falt siden mars, men Clarksons-analytiker Frode Mørkedal mener kun en liten økning i etterspørselen kan sette fart på aksjekursene igjen.

Publisert 3. juli 2023
Oppdatert 3. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 418 ord
Article lead
lead
OPTIMIST: Analytiker Frode Mørkedal i Clarksons mener at tiden for å vurdere investeringsmuligheter i shippingsektoren nå kan være svært god. Foto: Thomas Bjørnflaten
OPTIMIST: Analytiker Frode Mørkedal i Clarksons mener at tiden for å vurdere investeringsmuligheter i shippingsektoren nå kan være svært god. Foto: Thomas Bjørnflaten

FRO HAFNI OET SNI

Fallende råvarepriser, svakere kinesisk økonomi og en vedvarende frykt for resesjon har lagt et press på shippingaksjene siden særlig mars i år.

Likevel har shippingaksjene på Oslo Børs steget 5 prosent, men dette er langt under oppgangen på 17 prosent for den brede amerikanske samleindeksen S&P 500, ifølge Clarksons Securities.

Analytiker Frode Mørkedal er stadig sterk i troen. Han påpeker at den effektive flåteveksten vil avta i 2024 og 2025.

«En potensiell mangel på skip kan føre til at selv en liten økning i etterspørselen vil føre til en oppgang i fraktrater og aksjekurser», skriver han.

Mandag steg Frontline og Hafnia henholdsvis 2,6 og 4,0 prosent.

To gode år

Dessuten forventer Mørkedal at andre halvdel av 2023 vil være en sterk periode for shippingaksjer. Dette underbygges av en sterkere kinesisk økonomi og at lengre handelsruter skal holde fraktetterspørselen høy, til tross for at flere land kan gå inn i resesjon.

«Dette antyder at de to neste årene kan være virkelig gode år og at det nå kan være en utmerket tid å vurdere investeringsmuligheter i shippingsektoren. Spesielt innen råolje-, produkt- og kjemikalietank, samt tørrbulk», skriver Mørkedal, og fortsetter:

«Vi tror den negative etterspørselsveksten som er observert det siste året vil snu ettersom Kinas økonomi tar fart, som er drevet av skatteinsentiver og et behov for å hamstre de fleste råvarer, inkludert jernmalm».

GJENTAR KJØP: Analytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier mener tankaksjene er gode kjøp. Foto: Thomas Bjørnflaten

Et sterkt segment

Han får støtte av ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen, som i en sektoroppdatering gjentar en forventning om rekordhøye rater og fartøysverdier i tanksektoren på lang sikt.

«Vi gjentar kjøp på alle tankaksjene vi dekker, og vi foretrekker store tankaksjer og dermed er Frontline, Okeanis og DHT på toppen av vår liste», skriver Haugen.

Meglerhuset estimerer et brutto driftsresultat (EBITDA) for Frontline i andre kvartal på 290 millioner dollar, som er rundt 3 prosent høyere enn konsensus. Kursmålet på Frontline nedjusteres likevel til 302 kroner fra 316 kroner, ifølge TDN Direkt.

Meglerhusets kursmål på Okeanis Eco Tankers nedjusteres til 438 kroner fra 444 kroner. Kursmålet på Hafnia nedjusteres til 104 kroner fra 108 kroner. Kursmålet på Stolt-Nielsen er oppjustert til 475 kroner fra 463 kroner.