Höegh Autoliners har benyttet seg av opsjonen til å bygge fire ytterligere multi-fuel og netto null karbon-klare fartøyer i Aurora-klassen. Det fremgår av en børsmelding mandag morgen. Selskapet vil ha muligheten til å konvertere ett eller flere av disse fartøyene til ammoniakkbasert fremdriftssystem så snart teknologien blir tilgjengelig, opplyses det.
Dette bringer antall skip i nybyggingsprogrammet opp til tolv. Leveringen av de første skipene er planlagt i juli 2024.
Finansieringen av nybyggingen vil bli gjennomført ved hjelp av en kombinasjon av egenkapital generert fra selskapets drift og gjeld. Höegh Autoliners jobber aktivt med å utforske ulike finansieringsalternativer og forventer å ha sikret finansiering på plass før året er omme, fremgår det av børsmeldingen.
Lavutslippsfrakt
Selskapet hentet penger og gikk på børs i slutten av 2021 for å finansiere skip i Aurora-klassen, og da var det opsjoner knyttet til disse bestillingene.
Aurora-klassen skal kunne benytte nye drivstofftyper etterhvert som de blir tilgjengelige i markedet. På dekkene er det plass til vel 9.000 personbiler. Alternativt kan fartøyene frakte store og tunge rullende laster. I tillegg til konvensjonell bunkersolje skal fartøyene kunne benytte forskjellige typer biodrivstoff og LNG.
«Vi har jobbet en stund med å ta et ordentlig steg på avkarbonisering og grønn fornyelse av flåten vår. Vi gjør dette for å få en plattform for å være med på en grønn transformasjon med kundene våre», sa adm. direktør Andreas Enger i Höegh Autoliners i et tidligere intervju med finansavisen.